We werken niet te weinig maar doen het verkeerde werk

Column Jacob-Jan Koopmans

In de media hoor je het steeds vaker: ‘Nederlanders werken te weinig’. Om onze welvaart te behouden zouden we meer moeten gaan werken. Maar belangrijker: alleen als we meer gaan werken, kunnen we ervoor zorgen dat er genoeg verpleegkundigen zijn om voor onze ouders en grootouders te zorgen.

Klopt dit verhaal wel? Aan de ene kant zit er natuurlijk wel wat in. We worden steeds ouder en hebben dus steeds meer mensen in de zorg nodig. Deze zorgmedewerkers moeten ergens vandaan komen. Als iedereen meer gaat werken zullen er vast ook wel wat meer mensen in de zorg gaan werken. Dit is alleen wel een beetje met een kanon op een mug schieten.

In Nederland is het probleem namelijk niet dat we te weinig werken. Per inwoner wordt nu veel meer gewerkt dan in de jaren ‘80 en ‘90. Waar we nu veel ouderen hebben te verzorgen, hadden we dertig jaar geleden juist veel kinderen te verzorgen. Het echte probleem is dus niet dat er te weinig gewerkt wordt, maar dat we als land niet kiezen voor het werk dat we het belangrijkst vinden.

We moeten daarom inderdaad meer gaan werken, maar dan wel op de plekken die we belangrijk vinden. Dat lukt alleen als we dit werk weer gaan waarderen. Dat betekent een inkomen waar je goed van kunt leven, een betaalbare woning in de buurt van je werk, en werk dat aantrekkelijk georganiseerd is. Alleen zo kunnen we mensen aan het werk krijgen en houden in de zorg. We moeten niet klappen maar lappen.