Zoubida, Schipholwerker

'Ons salaris zit aan de onderkant. Nieuwe mensen schrikken daarvan. Die denken dat ze ergens anders wel meer kunnen krijgen. En dat is ook zo'

Zoubida Bouljhaf werkt inmiddels 23 jaar als grondstewardess op Schiphol. Met plezier. Maar als er niks verandert aan de torenhoge werkdruk en lage beloning kan ze niet beloven dat ze er komende zomer nog staat. 'Het is echt klaar hoor. We zijn moe.'

Zwaar onderbezet

Als grondstewardess helpt Zoubida mensen van over de hele wereld op reis. 'Het leukste is dat je zoveel verschillende mensen tegenkomt,' zegt ze. Normaal gesproken zijn mensen die op vakantie gaan ook vrolijk. Sinds corona is dat veranderd. Veel van Zoubida’s collega’s zijn weggestuurd of weggegaan zodat de luchthaven nu al lange tijd zwaar onderbezet is. 'Daardoor veranderden de reizigers van leuke mensen in ongeduldige mensen,' zegt Zoubida. 'Ik begrijp het ook wel: mensen moeten vaak uren wachten. Maar er wordt echt veel op ons gescholden, terwijl wij er niks aan kunnen doen.'

Er wordt niet ingegrepen

Die agressie gaat haar niet in de koude kleren zitten. 'Twee maanden geleden ben ik echt belaagd. Toen stonden de mensen even vast voor een deur. Daar heeft een vrouw me in mijn gezicht gespuugd,' zegt Zoubida. Dat heeft haar nog wel weken dwars gezeten. Toch werd er niet ingegrepen vanaf bovenaf.

Om te huilen

Iedereen weet waar het probleem ligt: er zijn te weinig mensen. 'Ons salaris zit echt aan de onderkant. Nieuwe mensen schrikken daarvan. Die denken dat ze ergens anders wel meer kunnen krijgen. En dat is ook zo.' Toen Zoubida begon met haar werk als grondstewardess kreeg ze zo’n 11,50 euro per uur. '23 jaar later zit ik op 13,77. Ik vind het om te huilen. Daar heb ik hele grote verantwoordelijkheden bijgekregen. De werkzaamheden kloppen niet met de vergoeding.'

Boodschappen steeds duurder

En dat terwijl de prijzen maar blijven stijgen. 'We kopen eigenlijk altijd dezelfde boodschappen. Ik heb het idee dat de prijs elke week omhooggaat. Dat is schrikbarend. Je koopt dezelfde spullen voor steeds meer geld. Dat vind ik ernstig.'

Problemen zijn niet nieuw

Zoubida voelt zich niet serieus genomen door haar werkgever. 'We hebben van de zomer vanwege het Schipholakkoord toeslagen gekregen van de overheid, maar niks van mijn werkgever. Ze zeggen dat de concurrentie zo hoog is en beknibbelen op het loon. Ik begrijp best dat er wereldwijd van alles aan de hand is, maar dit personeelstekort is niet nieuw. Het gebeurt al jaren dat mensen weggaan omdat ze niet tevreden zijn. Net na corona zijn er bij ons weer vijftig ervaren mensen opgestapt,' verzucht Zoubida. 'Maar gaat er bij de werkgevers dan een belletje rinkelen van: ‘Jongens, doen we niet iets verkeerd?’ Nee, dat gebeurt niet.'

Nieuwe werknemers schrikken zich dood

Werkgevers proberen het tekort op te vangen door goedkope, jonge krachten in te zetten, zoals stagiairs. Die schrikken zich dood als ze beginnen. 'Ze komen optimistisch en vrolijk binnen, maar denken al snel: ‘waar ben ik aan begonnen?’ De sfeer is niet goed en al die negativiteit heeft zijn weerslag op ons. Een stagiaire krijgt 300-400 euro in de maand, terwijl ze op meer dan volle kracht moeten meedraaien. Die laten ze gewoon nachtdiensten draaien. Zo’n kind is daarna helemaal kapot en gaat weer weg.'

Verandering is nodig

Het kan zo niet langer, vindt Zoubida: 'Er moet echt iets veranderen. De verhoudingen zijn helemaal scheef. Open de ogen nou. Als het zo doorgaat kan ik niet beloven dat ik hier de komende zomer nog werk.'

Nederland verdient beter. Jij verdient beter!

Herken je jezelf in de persoonlijke verhalen? En vind je ook dat we niet kunnen accepteren dat steeds meer mensen in de financiĆ«le problemen komen? Sta samen met ons op voor hogere lonen, uitkeringen en AOW. Voor vaste banen en een betaalbare energierekening. Sluit je aan bij de FNV! Of nodig een ander uit om lid te worden en verdien een tientje.

Nieuwe leden betalen slechts € 25 voor 4 maanden voor een lidmaatschap. Ook kun je jaarlijks in de meeste sectoren tot soms wel 50% van je vakbondscontributie terugkrijgen. Check fnv.nl/contributie of dit ook voor jou geldt.


Ga terug naar de actiepagina

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.