Menstruatie en werk

Menstruatie kan je verschillende klachten geven, van buikpijn tot vermoeidheid. Deze klachten kunnen het erg lastig maken om te werken tijdens je menstruatie. Vandaar dat 39% van de vrouwen* aangeeft zich wel eens ziek te melden vanwege de klachten. Lees ook onze tips over het combineren van menstruatie en werk.

Lees onze tips!

*vrouwen en andere menstruerende mensen

Wat voor invloed heeft menstruatie op je werk?

85% van de vrouwen* heeft last van hun menstruatieklachten. Deze klachten kunnen tijdens, maar ook voor je menstruatie al beginnen (Premenstrueel Syndroom of PMS). De een heeft hier meer last van dan de ander. Toch zorgen deze klachten ervoor dat mensen gemiddeld 9 dagen per jaar minder productief zijn op hun werk. Sommigen hebben zo veel last van hun klachten dat ze zich ziek melden.

Van diegenen die zich wel eens ziekmelden vanwege hun menstruatieklachten durft maar 20% hun baas te vertellen dat ze zich ziek melden vanwege deze menstruatieklachten. Nu hoef je natuurlijk nooit te vertellen waarom je ziek bent, maar het feit dat er maar zo weinig mensen open over durven te zijn, laat zien dat er nog een taboe is op menstruatieklachten. En dat draagt eraan bij dat het nog erg onderschat wordt. Daar moet verandering in komen.

Deel jouw ervaring over menstruatie op de werkvloer

Er wordt weinig over ongesteldheid gepraat op de werkvloer. Daar willen we verandering in brengen. Om dat te kunnen doen horen we graag hoe er op jouw werk tegen menstruatie aangekeken wordt.

Naar de vragenlijst

Menstruatie bespreekbaar maken op het werk

De eerste stap voor fijn werken en menstruatie is het bespreekbaar maken van menstruatieklachten op de werkvloer. Wanneer het taboe op menstruatie verdwijnt zal er meer begrip zijn dat je wat minder productief bent tijdens je menstruatie.

Een gemiddelde menstruatiecyclus duurt zo’n 23 tot 35 dagen, hiervan zijn de meesten 3 tot 8 dagen ongesteld. Wat werknemers kan helpen is om hun werk flexibeler te kunnen indelen, op die manier kun je bijvoorbeeld minder werken als je menstruatiepijn hebt en deze tijd op een ander moment inhalen. Van flexibel werken kan trouwens iedereen profiteren, we zijn allemaal wel eens wat minder productief. Of dat nu komt door menstruatie, stress, rouw of iets anders.

Ziekmelden tijdens menstruatie

Wanneer jij je werk niet kan doen vanwege je menstruatieklachten dan mag je je ziek melden. Meld je in zo’n geval ziek bij je werkgever. Je hoeft niet te vertellen waarom je ziek bent, je werkgever mag je geen vragen stellen over je ziekte. Het zou wel kunnen dat je werkgever je vraagt hoe lang je denkt ziek te zijn, vragen over de voortgang van het werk mogen namelijk wel.

Eventueel kan een bedrijfsarts of Arboarts wel contact met je opnemen met vragen over je gezondheid. Jouw antwoorden op die vragen mag de bedrijfsarts of Arboarts niet delen met je werkgever.

Menstruatieverlof

Op dit moment is er geen menstruatieverlof in Nederland. De vraag is ook of menstruatieverlof op dit moment de oplossing is. Zonder begrip op de werkvloer voor menstruatie kan zo’n verlof eventueel verkeerd vallen bij de werkgever of voor meer ongelijkheid op de werkvloer zorgen. Daarnaast kennen we in Nederland goede regelingen voor ziekte. Volgens de FNV is een belangrijke eerste stap het doorbreken van het taboe op menstruatie en PMS. De FNV zet zich ook in om meer aandacht te krijgen voor hormoongerelateerde klachten binnen de gezondheidszorg en te zorgen dat werkgevers beter weten hoe ze werknemers kunnen ondersteunen.

Tips voor menstruatie en werk

De eerste stap voor fijn werken tijdens je menstruatie is het bespreekbaar maken van ongesteldheid op de werkvloer. Lees hier tips voor:

• Hoe jij je werk comfortabeler maakt tijdens je menstruatie.
  • Wat je rechten zijn met betrekking tot menstruatie en werk.
  • Wat jouw baas kan doen.
  • Wat de FNV doet om het taboe op menstruatie te doorbreken.

Samen voor een gelijkwaardige werkvloer

Vrouwen op de werkvloer hebben nog te vaak te maken met ongelijkwaardige en/of onveilige situaties. Deze problemen voelen misschien individueel aan, maar ze hebben een gezamenlijke aanpak nodig. De FNV is er klaar voor om serieuze verandering teweeg te brengen, samen met jou.

Lees hier meer

Lees hier meer

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.