Loonbelasting

Over je loon moet je loonbelasting betalen. Gelukkig regelt je werkgever dit voor jou, zodat jij je er geen zorgen over hoeft te maken. Hulp nodig met belastingen? Bekijk wat onze belastingservice voor jou kan betekenen.

Zo werkt de belastingservice

Wat is loonbelasting?

Loonbelasting, tegenwoordig ook wel loonheffing genoemd, is een belasting die jij betaalt over jouw brutoloon of uitkering. Officieel betaal jij zelf de loonbelasting, maar jouw werkgever heeft inhoudingsplicht. Dat betekent dat je werkgever verantwoordelijk is voor het inhouden van de loonbelasting op jouw loon. Je hoeft zelf meestal niets te doen om de loonbelasting te betalen.

Wie betaalt loonbelasting?

Loonbelasting is een directe belasting, dat betekent dat jij zelf de belasting betaalt. In werkelijkheid regelt je werkgever dat jij de belasting elke maand over je loon betaalt. Je kunt het zien als een soort voorschot dat je geeft op je inkomensbelasting. Op die manier betaal je elke maand een beetje van de belasting in plaats van alle belasting in één keer.

Belastingtabellen 2023

Hoeveel loonbelasting je moet betalen, hangt af van hoeveel je verdient. Ben je jonger dan de AOW gerechtigde leeftijd? Dan geldt het volgende voor jou:

• Verdien je tussen de €38.704 en €73.032? Je betaalt 36,93%.
  • Verdien je meer dan €73.032? Je betaalt 49,50%.
  • Heb je recht op een AOW en verdien je minder dan €38704? Dan betaal je 19,03%.

Loonbelastingverklaring

Met een loonbelastingverklaring geef je aan of je loonheffingskorting wilt ontvangen. Hierdoor hoef je minder loonbelasting te betalen over je brutoloon of uitkering. Meestal vraagt je werkgever je of je loonheffingskorting wilt ontvangen of niet. Doet die dat niet, dan kun je dit via een loonbelastingverklaring aanvragen. Dit doe je door jouw werkgever een document te geven met de volgende informatie:

• Naam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Telefoonnummer
  • Burgerservicenummer (bsn-nummer)
  • Of je wel of geen loonheffingskorting wilt en zo ja, per wanneer?
  • Handtekening
  • Datum van ondertekenen

Mocht je nu geen aanspraak hebben gemaakt op je loonheffingskorting, geen probleem. Tijdens je inkomensbelasting kun je dit geld terug vragen.

Ontdek meer over loonheffingskorting

Loonbelasting zzp

Als zelfstandige hoef je niet elke maand loonbelasting te betalen. Je bent namelijk niet in loondienst. De belasting die je als werknemer via je werkgever elke maand betaalt, betaal jij nu in één keer. Onthoud dus dat je elk jaar wat geld opzij zet voor deze belasting.

Zo werkt de Belastingservice FNV

Kom je er niet uit met je belastingen? Of wil je iemand die met je meekijkt tijdens je belasting aangifte? Dan kan je als lid aankloppen bij de Belastingservice FNV. Wil jij meer weten over onze gratis belastinghulp én hoe jij hier gebruik van kunt maken? Download dan de brochure ‘Zo werkt Belastingservice FNV’.

In deze brochure vertellen we jou:

• Wat Belastingservice FNV is.
  • Waarmee we je tijdens en buiten het invulseizoen kunnen helpen.
  • Waar we je helaas niet mee kunnen helpen.
  • Hoe en wanneer jij gebruik kunt maken van Belastingservice FNV.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

Vragen over werk en inkomen? FNV beantwoordt ze!

• Advies over werk en inkomen
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Gratis loopbaanadvies
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.