Basisinkomen

De uitkomst voor de problemen op de arbeidsmarkt?

Geregeld wordt er in de samenleving gesproken over het basisinkomen, een onvoorwaardelijk inkomen waar je recht op hebt, ongeacht je vermogen of je inkomsten. Dit draagt volgens sommigen bij aan een rechtvaardige samenleving. Ook zijn er mensen die daar juist anders over denken. Beide groepen hebben hiervoor economische-, sociologische- en politiek-ideologische argumenten.

Projectgroep FNV Basisinkomen

Het basisinkomen is een complex onderwerp en van de FNV, de kennisautoriteit op het gebied van werk en inkomen, wordt een standpunt verwacht. Sinds het vorige FNV Congres is een projectgroep aan de slag gegaan om antwoorden te vinden op de vraag of het basisinkomen een interessant instrument is. En op de vraag of het basisinkomen leidt tot een eerlijker verdeling van werk, inkomen en kapitaal.

Webinar over het basisinkomen in 2022

Binnenkort staat er een webinar gepland over de voor- en nadelen van het basisinkomen. In het webinar horen we hierover graag het oordeel van de leden. De projectgroep deelt de opbrengsten en activiteiten in het project. Op basis daarvan gaan we daarna samen met Kitty Jong, vicevoorzitter van FNV, in gesprek. Het webinar wordt georganiseerd op:

• 10 februari 2022: 16:00 tot 17:30 uur

Belangrijke informatie over de aanmeldtool

Tot onze spijt is gebleken dat de aanmeldtool voor het Webinar Basisinkomen vanaf de publicatiedatum technische problemen heeft gehad. Hierdoor hebben wij geen zicht gekregen op het aantal aanmeldingen voor het Webinar op de drie verschillende data. Wij moeten daarom helaas leden die zich reeds aangemeld hadden voor een van drie data van het Webinar verzoeken dat opnieuw te doen via onderstaande button “Meld je aan”. Hierdoor vervalt het Webinar van 25 januari 2022. Je kunt je nog aanmelden voor het Webinar op 10 februari 2022. Als je als reeds aangemeld lid hierover nog vragen hebt, stuur dan een bericht naar basisinkomen@fnv.nl. Wij verontschuldigen ons voor het ongemak en graag tot ziens bij een van de Webinars Basisinkomen.

Meld je nu (opnieuw) aan

Je kunt je nu aanmelden als deelnemer. Wij publiceren op het FNV Kaderportaal en op deze pagina de opbrengsten van het project en het programma van het webinar. Je kunt deze informatie ook delen met andere leden voor wie dit onderwerp interessant kan zijn.

Meld je aan

Het basisinkomen betreft alle sectoren en is een onderwerp dat de hele samenleving aangaat. FNV Uitkeringsgerechtigden is hier ook al enige tijd mee bezig. Kijk voor meer informatie op www.fnv.nl/basisinkomen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict