Basisinkomen

Een goed instrument voor een eerlijker verdeling?

Geregeld gaat het in de samenleving over het basisinkomen, een onvoorwaardelijk inkomen waarop je recht hebt, ongeacht je vermogen of je inkomsten. Dit draagt volgens sommigen bij aan een rechtvaardige samenleving. Ook zijn er mensen die daar juist anders over denken.

Beide groepen hebben hiervoor economische, sociologische en politiek-ideologische argumenten. Van de FNV, de kennisautoriteit op het gebied van werk en inkomen, wordt een standpunt verwacht over dit complexe onderwerp.

Projectgroep FNV Basisinkomen

In opdracht van het FNV Congres van 2017 is een projectgroep van leden en FNV-medewerkers aan het werk gegaan. Diverse onderzoeken en analyses hebben bijgedragen aan  een model voor basisinkomen en antwoord op de vraag of het basisinkomen leidt tot een eerlijker verdeling van werk, inkomen en kapitaal.

Hoe verder?

De opbrengsten van de projectgroep zijn gedeeld op het congres van april 2022. De meerderheid van de leden bleek positief over het basisinkomen. Wel zijn veel vragen en hiaten bij het ontwikkelde model naar voren gebracht. Op advies van het congres heeft het ledenparlement besloten het basisinkomen op te nemen in het meerjarenbeleid. Daarbij is aangegeven dat het een geschikt middel kan zijn voor een eerlijker verdeling maar dat verder onderzoek, nadere uitwerking van het model en meer draagvlak onder de leden nodig is. Het ledenparlement van de FNV spreekt hier binnenkort over.

Het basisinkomen betreft alle sectoren en is een onderwerp dat de hele samenleving aangaat. FNV Uitkeringsgerechtigden is hier ook al enige tijd mee bezig. Kijk voor meer informatie op www.fnv.nl/basisinkomen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict