Een fusie is een samenvoeging van één of meerdere bedrijven. Waarom gaat een bedrijf fuseren? Vaak willen zij hun markt uitbreiden. Ook een reden kan zijn dat het bedrijf kosten wil besparen. Een fusie heeft bijna altijd gevolgen voor jou als werknemer.

Wat zijn de gevolgen voor jou?

Een fusie of reorganisatie heeft bijna altijd gevolgen voor jou als werknemer. Het kan zijn dat je je baan kwijtraakt. Of dat je je baan wel houdt, maar je krijgt minder betaald, of je krijgt een andere functie.

Kijk wat er staat in de cao

Werk je bij een bedrijf dat gaat fuseren of reorganiseren? Dan is het verstandig dat je je cao goed bekijkt. Meestal moet je werkgever overleggen met de vakbond. Je kunt de directie daarop wijzen, maar ook zelf contact met de vakbondsbestuurder opnemen.Ook de ondernemingsraad speelt een rol. In de ideale situatie stemmen ondernemingsraad en vakbond hun activiteiten op elkaar af.

De FNV helpt

Vakbondbestuurders van de FNV hebben veel ervaring met dit soort situaties. De FNV kan samen met de ondernemingsraad nut en noodzaak van een fusie onderzoeken. Moeten er banen verdwijnen, omdat het bedrijf verlies draait? Of zijn er andere oplossingen om de winst te verhogen?

Sociaal plan

De bond kan met de werkgever overleggen over een sociaal plan. Ook als er geen sociaal plan is, kan de bond je helpen. Denk aan advies over je loopbaan en juridische hulp bij je ontslag.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector