Een onterechte incasso terugboeken/storneren

Zo doe je dat

Haalt iemand een bedrag van jouw rekening via een automatische incasso en wil je dit niet omdat het bijvoorbeeld een fout is of komt door een storing? Dan kun je het geld storneren. Dit is het terugboeken van je geld. Lees hieronder per bank hoe je dit moet doen.

Terugboeken kan op twee manieren:

  • Terugboeken via Internet Bankieren:
    1. Log in in Internet Bankieren
    2. Klik op de betaalrekening waarvan het bedrag is afgeschreven
    3. Klik op de afschrijving die je wilt terugboeken
    4. Klopt de afschrijving niet? Tik op 'Terugboeken'
    5. Bevestig met de ABN AMRO app of je e.dentifier
    6. Na je bevestiging schrijven we het bedrag de volgende werkdag op je rekening bij. Een terugboeking in het weekend wordt op dinsdag op je rekening bijgeschreven
  • Terugboeken via de ABN AMRO app:
    1. Log in op je ABN AMRO app
    2. Tik op de betaalrekening waarvan het bedrag is afgeschreven
    3. Tik op de afschrijving die je wilt terugboeken
    4. Klopt de afschrijving niet? Tik op ‘Terugboeken’
    5. Bevestig de terugboeking
    6. Na je bevestiging wordt het bedrag de volgende werkdag op je rekening bijgeschreven. Een terugboeking in het weekend wordt op dinsdag op je rekening bijgeschreven

Lees meer op de website van ABN AMRO.

Terugboeken kan op twee manieren:

  • In ASN Online Bankieren: log in en klik op Zelf regelen > Rekeningen > Incasso's beheren > Uitgevoerd. Klik vervolgens op de betreffende incasso en selecteer Terugboeken.
  • In de ASN-app: log in klik op de rekening waarvan is geïncasseerd. Zoek vervolgens de incasso in je transactieoverzicht en open deze door op de transactie te tikken. Tik vervolgens op Terugboeken.

Lees meer op de website van ASN Bank.

Je kan op de betaling klikken en dan de rode button aanklikken met de tekst 'Betaling Storneren'.

Terugboeken (storneren) in de app:

  • Log in op je app.
  • Tik op de afschrijving van de betreffende Betaalrekening.
  • Kies onderaan 'Terugboeken' en volg de stappen.

Lees meer op de website van ING.

Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren. Dit doe je eenvoudig vanuit de Knab App. Tik eerst op de afschrijving en vervolgens op de drie puntjes. Bovenaan zie je de optie 'terugboeken'. Bevestig je terugboeking en het bedrag staat maximaal binnen één werkdag weer op je rekening.

Lees meer op de website van Knab.

Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Dan kun je de incasso zelf online terugboeken. Dit heet storneren. Dat kan binnen acht weken na afschrijving. Deze periode geldt voor doorlopende, maar ook voor eenmalige Euro-incasso’s. Je boekt de incasso’s terug in internetbankieren.

  • Log in in internetbankieren
  • Ga naar 'Overzicht'
  • Ga naar ‘Betalen en ontvangen’
  • Kies ‘Transacties’
  • Selecteer de 3 puntjes naast de incasso die je wilt terugboeken
  • Kies 'Terugboeken' (let op: een terugboeking kun je niet meer ongedaan maken)

Lees meer op de website van Rabobank.

  • Log in op Mijn RegioBank
  • Ga naar 'Zelf regelen'.
  • Ga naar 'Rekeningen'.
  • Ga naar ‘Incasso's beheren'.
  • Boek de incasso terug op de tab 'Uitgevoerd'.

Lees meer op de website van RegioBank.

Er zijn drie manieren om te storneren:

  • In Mijn SNS: kies ‘Terugboeken’ in je incasso-overzicht.
  • In de SNS App: ga naar de details van een transactie en kies ‘Terugboeken incasso’.
  • Met de telefoon: bel naar 030 - 633 30 02.

Lees meer op de website van SNS Bank.

Je kunt een automatische incasso binnen 56 dagen als volgt terugboeken:

  • Via de Triodos Bankieren app:
    1. Open de app en log in met je 5-cijferige code
    2. Selecteer de rekening waarvan het bedrag is afgeschreven
    3. Tik op de afschrijving
    4. Kies voor Terugboeken
  • Via Internet Bankieren
    1. Log in
    2. Klik op Zelf regelen
    3. Klik op Rekeninginstellingen
    4. Klik op Incasso Overzicht
    5. Klik op Terugboeken achter de incasso die je wilt terugboeken en volg de stappen

Lees meer op de website van Triodos Bank.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.