Onderhandelingsresultaat Cao Sociaal Werk

Werkbelasting belangrijk aandachtspunt

Door Redactie 26 juni 2019

Vanaf begin juli wordt het akkoord aan de leden voorgelegd.

FNV: Werkbelasting belangrijk aandachtspunt in nieuwe cao Sociaal Werk

FNV Zorg & Welzijn, CNV Zorg & Welzijn en Sociaal Werk Nederland hebben een onderhandelingsakkoord bereikt over een nieuwe 2-jarige cao voor de periode juli 2019 tot en met juni 2021. De bijna 60.000 werknemers krijgen zowel per 1 september aanstaande als per 1 juli 2020 een loonsverhoging van 3,25%. Daarnaast wordt vanaf 1 september de betaling van de pensioenpremie gelijk verdeeld tussen werkgever en werknemer.

FNV-onderhandelaar Debbie van Leiden: ‘Ik ben blij met dit resultaat. We hebben een aantal goede afspraken gemaakt op het gebied van salaris, maar ook voor het beheersen van de werkdruk. Daarnaast blijven we met dit akkoord investeren in duurzame inzetbaarheid en eigen regelruimte. Werknemers kunnen straks maandelijks kiezen hoe zij het individueel keuzebudget willen inzetten.’

Duurzame inzetbaarheid

Werkbelasting blijft een belangrijk aandachtspunt in de sector, mede door de druk op de gemeentelijke budgetten. Hierdoor moet met steeds minder personeel hetzelfde of zelfs meer en vaak complexer werk worden verricht. Daarom komt er op werkdruk, veiligheid en verzuim een breed begeleidingsprogramma waar de medezeggenschap bij betrokken moet worden.

Het werkveld

De ruim 2000 organisaties en bijna 60.000 werknemers in de sector werken in het brede veld van sociaal werk: in wijkteams en in buurten, in hulpverlening en maatschappelijk werk, in maatschappelijke opvang en vrouwenopvang, in peuterspeelzalen en jongerenwerk, in ouderenwerk en voor vluchtelingen.

Leden aan het woord

Vanaf begin juli wordt het akkoord aan de leden voorgelegd. In de zomer wordt ook gewerkt aan de nieuwe cao-teksten.

Voor meer informatie:

Debbie van Leiden, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: 06 11149308