Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

:

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Afsluiten cao supermarkten mislukt, FNV start campagne

Redactie
Door Redactie 23 december 2019

Het afsluiten van de twee cao’s voor de supermarkten is volledig mislukt. Hoewel AH 1,5 miljard aan winst uitkeert aan haar aandeelhouders in 2018, wil ze haar personeel omgerekend 0,67% loonsverhoging geven. ‘Het vorige bod werd al massaal weggestemd door de leden. Dat was omgerekend 0,8%. We starten een campagne tegen deze vorm van amoreel werkgeverschap’, aldus FNV-onderhandelaar Jan Haagmans.

170 miljoen

‘Het verhaal dat er geen geld is, is natuurlijk klinkklare onzin”, stelt Haagmans. Jumbo had in 2018 een winst voor belastingen van 170 miljoen euro en keerde een dividenduitkering uit aan de aandeelhouders ter waarde van 44 miljoen. Cijfers van Aldi en Lidl zijn niet bekend. ‘Deze concerns zwijgen als het graf als het gaat over de winsten die ze maken.’ FNV-kaderlid Abdel: ‘Elk jaar stijgen de winsten dankzij onze inzet. Wij vragen geen gouden bergen, maar gewoon een goede cao met een fatsoenlijke loonsverhoging.’ Het bod van de werkgevers komt zelfs niet in de buurt van inflatiecorrectie.

Niet betalen

Haagmans: ‘Als je tegenover de winsten het gemiddeld loon van supermarktmedewerkers zet van 17.000 euro bruto op jaarbasis, zie je hoe erg de scheefgroei is.’ FNV-kaderlid Jeffrey. ‘In de aanloop naar de feestdagen besteden onze werkgevers miljoenen aan kerstcommercials. Met bekende Nederlanders in de hoofdrollen. De boodschap is ieder jaar weer: “We gunnen iedereen dat warme familiemoment samen.” Die luxeartikelen kunnen wij met ons salaris niet eens betalen.’

#waardeeronswerk

De FNV heeft daarom met supermarktmedewerkers en personeelsleden een alternatief kerstfilmpje gemaakt. Jeffrey: ‘Het verhaal dat nooit verteld wordt, is dat van ons. Wij maken die mooie momenten mede mogelijk. Met man en macht werken wij in deze drukke periode om aan alle vraag te voldoen. Wij zeggen dan ook tegen de supermarktbazen: #waardeeronswerk!’ Consumenten worden opgeroepen een selfie te maken met hun favoriete supermarktmedewerker en die online te delen met de hashtag #waardeeronswerk.

Verschuilen

De cao Vereniging Grootwinkelbedrijven Levensmiddelen (VGL) geldt voor het personeel van de Grootwinkelbedrijven: AH, Lidl, Jumbo, Aldi, Coop, Boni, Deen Detailresult, Hoogvliet, Jan Linders, Nettorama, Poiesz en Vomar. Daarnaast heb je de cao Levensmiddelenbedrijf. Deze geldt voor al het personeel van franchisenemers van de Grootwinkelbedrijven. Die cao geldt ook voor alle midden- en kleinbedrijven; de kleine zelfstandige supermarktondernemers. Beide cao’s kunnen zonder elkaar niet bindend worden verklaard. ‘De grote ketens verschuilen zich nu achter de kleintjes en vertellen sprookjes over hun moeizame bestaan en lege portemonnees’, besluit Haagmans. De cao’s gelden voor ruim 300.000 mensen.