Zakaria Boufangacha

Arbeidsvoorwaardencoördinator

Zakaria Boufangacha is sinds mei 2017 coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid van FNV. Hij is in het FNV bestuur verantwoordelijk voor arbeidsvoorwaardenbeleid, inkomensbeleid en arbeid en zorg. Zakaria is ook voorzitter van ACOP, waarbij overheidssectoren FNV, AOB en FNV Veiligheid zijn aangesloten.

Tijdens zijn universitaire masterstudie rechten begon Zakaria Boufangacha in 2007 bij FNV Bondgenoten als consulent van het juridisch adviescentrum. Eenmaal afgestudeerd werd hij organizer in de sector Handel, meer specifiek bij de distributiecentra van Albert Heijn en Blokker. In 2009 werd hij vakbondsbestuurder Burgerluchtvaart. Daarnaast hield hij zich ook bezig met beroepsonderwijs en was pensioenbestuurder binnen de luchtvaart.

Zakaria is dus ‘eigen kweek’ en doorliep een snelle carrière binnen de FNV.

Zakaria’s doel voor de FNV

‘We gaan in het offensief als FNV. Dat is hard nodig want we moeten de race naar beneden stoppen. Die race is in zo goed als alle sectoren te zien: vaste mensen worden vervangen door flex, werkgevers leggen alle risico’s bij werknemers. We moeten de oorzaken aanpakken. Flex moet duurder worden dan vast, dan pas worden afwegingen van werkgevers om mensen vast, tijdelijk of als zzp’er aan te nemen eerlijk en niet op basis van hun verdienmodel. We voeren elke dag strijd, samen met onze leden, voor meer echte banen en een goede loonsverhoging. We richten onze pijlen op de politiek en de werkgevers. We gaan aan de slag op strategische plekken in sectoren en bedrijven en maken de problemen zichtbaar. Met als doel de publieke opinie en politieke meerderheid te winnen om zo echte veranderingen voor elkaar te krijgen, resulterend in een fatsoenlijke arbeidsmarkt.’

Arbeidsvoorwaardenbeleid

‘Drie doelen staan centraal: een goede loonsverhoging van 3,5%, oplopend tot 5% voor mensen met een minimumloon. Meer echte banen. En een eerlijke herverdeling van werk door Generatiepacten, daarbij gaan ouderen minder werken zodat ze gezond hun pensioen halen, en krijgen jongeren een echte baan.

Verdere thema’s

Inkomensbeleid: ‘De mensen die weinig verdienen moeten er relatief meer op vooruit gaan. De inkomenskloof tussen mensen die meer en minder verdienen is alleen maar gegroeid. Dat geldt ook Wajongers en mensen met alleen AOW of een klein pensioen. Het kabinet moet er ook voor deze mensen zijn en niet alleen voor het bedrijfsleven en mensen die bovenmodaal verdienen.’

Arbeid en zorg: ‘Ik sta een betere balans voor van werk en privé. Het is te gek voor woorden dat wij als rijk Europees land zo onderaan bungelen met onze verlofregelingen. Het is goed dat het nieuwe kabinet hierin een stap heeft gezet, maar het is nog niet genoeg, want ook mensen met lagere inkomens moeten verlof kunnen opnemen.’

Diversiteit: ‘Officieel behoort dit niet tot mijn takenpakket. Maar ik voel me persoonlijk betrokken bij diversiteit en vind het belangrijk dat organisaties een goede afspiegeling zijn van de samenleving. Waarom word je als Mohammed niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en als Piet wel, zelfs als je aangeeft dat je wel eens iets ongeoorloofds hebt gedaan?’