Tuur Elzinga

Voorzitter

Tuur Elzinga (1969) is sinds 10 maart 2021 de gekozen voorzitter van de FNV. Elzinga gaat zijn bestuursperiode vol inzetten op behoud van banen, het bieden van meer zekerheid en hogere lonen.

Elzinga: ‘Ons land staat voor grote uitdagingen met de sociaaleconomische gevolgen van de coronacrisis. We moeten nu flink investeren in duurzame banen die mensen zekerheid bieden en in sterke vitale sectoren die tegen een stootje kunnen. Ook moet er een stevige verhoging komen van het minimumloon, de AOW en het sociaal minimum. En verlaging van de lasten voor werkenden.’

Loopbaan

Na het VWO heeft Tuur Elzinga zijn propedeuse voor Natuur- en sterrenkunde UvA gehaald en is daarna Politicologie gaan studeren aan de UvA.

Elzinga is sinds mei 2017 lid van het Dagelijks Bestuur van de FNV en van januari 2018 tot 10 maart 2021 was hij vicevoorzitter. Namens de FNV sloot hij als hoofdonderhandelaar het pensioenakkoord waardoor de AOW-leeftijd tot 2022 is bevroren en daarna veel minder snel stijgt. Ook kunnen er sinds januari 2021 in cao’s afspraken worden gemaakt over eerder stoppen met werken voor de mensen die het zwaarste werk doen.

Elzinga stond in 2012 als ‘kwartiermaker’ aan de basis van de omvorming van de FNV tot een vernieuwde beweging met sterke, herkenbare sectoren, een direct door de leden gekozen voorzitter en een ledenparlement. Voordat hij in het FNV-bestuur kwam, was Elzinga 10 jaar onder meer beleidsadviseur bij Mondiaal FNV. Ook zat hij 9 jaar in de Eerste Kamer voor de SP.

Voorzitter

In het najaar van 2020 stelde Tuur Elzinga zich kandidaat voor het voorzitterschap van de grootste vakbond van Nederland. Elzinga: ‘Ik wil samen knokken voor een socialer Nederland. En samen onrecht op het terrein van werk en inkomen te bestrijden, om nog meer werkenden in ons land te organiseren en nog meer vakbondskracht op te bouwen. Op 10 maart 2021 werd Tuur Elzinga officieel benoemd tot voorzitter van de FNV.