Tuur Elzinga

Vicevoorzitter, internationaal secretaris

Sinds mei 2017 is Tuur Elzinga (1969) lid van het Dagelijks Bestuur van de FNV en sinds januari 2018 is hij vicevoorzitter. Zijn belangrijkste portefeuilles zijn Internationale Zaken en AOW/pensioen. Namens FNV is hij hoofdonderhandelaar bij de centrale onderhandelingen over het pensioenstelsel. De afgelopen 10 jaar was hij onder meer beleidsadviseur bij Mondiaal FNV

Ook zat hij 9 jaar in de Eerste Kamer voor de SP (onder andere financiën en economische zaken) en was hij woordvoerder sociale zaken en werkgelegenheid, pensioenen, Europa, internationale handel en ontwikkelingssamenwerking voor die partij.

In 2012 was Elzinga ‘kwartiermaker’ bij de omvorming van de FNV tot een vernieuwde beweging met sterke, herkenbare sectoren, een direct door de leden gekozen voorzitter en een ledenparlement.

Hij heeft veel internationale ervaring en een uitgebreid Europees netwerk opgebouwd vanuit zijn rol als voorzitter van de commissie Europese Zaken, als actief lid in de Nederlandse delegatie naar de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa, en in het parlementaire netwerk van de OESO.

Tuurs doel voor de FNV

‘Met een offensieve en slimme strategie gaan we de race naar beneden keren, de flex-verslaving, de doorgeslagen marktwerking en de concurrentie op arbeidskosten stoppen. Dat is de koers die wij als FNV aan de hand van de congresresolutie gaan volgen. Door te investeren op strategische plaatsen brengen we focus in de vakbondsstrijd. Door te investeren in het activeren van leden en in kaderopbouw versterken we het kapitaal van de vakbond. In elke sector gaan we de specifieke oorzaken van de race naar beneden analyseren en aanpakken. En we gaan afspraken vastleggen met de beleidsmakers in Brussel en in Den Haag. Daar is focus, vastberadenheid en volharding voor nodig.’

AOW en Pensioen

‘De mensen die het eerst begonnen zijn en het zwaarste werk doen, moeten nu vaak het langste doorwerken. Veel van hen halen niet gezond hun pensioen. En wanneer je dan eindelijk van je pensioen kunt genieten, blijkt dat pensioen al meer dan 10 jaar niet mee te zijn gestegen met de prijzen en is de koopkracht van de pensioen dus flink achteruit gegaan. Het pensioenstelsel is met de huidige rekenrente veel te star.’