Kitty Jong

Vicevoorzitter

Kitty was vicevoorzitter van de FNV in het vorige bestuur.

Haar boodschap in de bestuursverkiezing was:

"Met mij krijgt de FNV een vrouw in het bestuur die een zelfbewuste, moderne en onderscheidende FNV wil helpen leiden. Een vakbeweging die vernieuwt, maar ook al het goede behoudt. Een vakbeweging waar iedereen zich thuis voelt. Ik wil dat doen in een collegiaal team dat zorgt voor de uitvoering van de democratisch vastgestelde plannen rond werk en inkomen. Op de werkvloer, in sectoren, in netwerken, lokaal en in het Ledenparlement zitten namelijk mensen die weten waarover ze praten. Daar zitten de leden met hun collega’s en medestanders. De leden bepalen de koers en samen bereiken we dan ook veel."

"Maar de tegenkrachten zijn aanzienlijk en ook jongeren, vrouwen en mensen met een migratieachtergrond moeten ervaren wat de FNV voor hen kan betekenen. Er is werk aan de winkel. Zeker in de komende jaren zijn de opgaven waar we voor staan groot: werkgelegenheid moet toenemen, arbeidscontracten moeten weer zekerheid geven, het minimuminkomen moet omhoog en werkdruk omlaag. Sociale ontwikkelbedrijven moeten er komen voor mensen met een arbeidsbeperking en de energietransitie moet rechtvaardig verlopen. Het wantrouwen tegen uitkeringsgerechtigden moet gestopt, sociale zekerheid versterkt. Arbeidsmarktdiscriminatie moet de wereld uit, net als de ongelijke beloning van vrouwen."

"Het zijn maar een paar voorbeelden. Alleen met een sterke en strijdbare FNV kunnen we alle vakbondsdoelen en -ideeën - die we allang hebben - realiseren. Ik wil graag opnieuw verantwoordelijkheid nemen om als dagelijks bestuurder van de FNV al die belangrijke vakbondsdoelen te helpen realiseren, maar ook de verenigingsdemocratie verder vorm te geven en de FNV als vakbond sterker te maken."

"We hebben een goede agenda, we zijn een sterke vereniging en veel van onze ideeën hebben politiek draagvlak. De komende jaren moeten we oogsten. Doorpakken nu!"