Kitty Jong

Vicevoorzitter

Kitty Jong is sinds mei 2017 vicevoorzitter van de FNV. Zij is in 2021 herkozen in het FNV-bestuur en verantwoordelijk voor zorg, arbeidsomstandigheden, sociale zekerheid en medezeggenschap.

‘De verhalen die ik dagelijks van onze leden hoor, motiveren mij om samen de barricades op te gaan.'

Kitty: 'Ik wil betere afspraken afdwingen met werkgevers en politiek, met name voor mensen die het moeilijk hebben. Die groep is er tijdens het rechtse bewind van de laatste decennia bepaald niet kleiner op geworden.’

Kitty heeft Arabisch gestudeerd, was ambtelijk secretaris aan de VU in Amsterdam en wethouder in Weesp. Daarnaast was zij kaderlid FNV Overheid en werd vanuit die functie in het bestuur gekozen.

Zorg

Kitty Jong strijdt dagelijks, samen met actieve leden en FNV-collega’s, voor goede arbeidsomstandigheden in de zorg. Dat doet zij door bij het kabinet te pleiten voor meer geld voor de zorg, zodat de lonen omhoog kunnen en de zorg aantrekkelijker wordt om in te werken.

Arbeidsomstandigheden

Veilig en gezond werken is belangrijk. Maar soms vindt werk onder lastige en ronduit gevaarlijke omstandigheden plaats. Met gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld, die zich jaren later in ziektes openbaren. ‘Ik dring er bij werkgevers en kabinet continu op aan om veilig en gezond werken op één te zetten. Daaronder versta ik overigens ook werkdruk. Winstmaximalisatie en gebrek aan controle zijn helaas aan de orde van de dag.’

Sociale zekerheid

Een breed terrein, waar alle vangnetten van werkenden onder vallen als je ziek wordt of werkloos. Dat kan iedereen overkomen. ‘Wij willen leefbare, dus hogere bijstands- uitkeringen en meer werkplekken voor mensen met een arbeidsbeperking. De arbeidsongeschiktheidsuitkering moet voor meer mensen toegankelijk zijn. Genoeg strijdpunten om aan te pakken.’