Bondcast - de FNV podcast

Een podcast over arbeid in de breedste zin

Een podcast van vakbond FNV. Verhalen van (kader)leden en bestuurders. Maar ook gasten uit het land. Het onderwerp is altijd: arbeid in de breedste zin. Over jouw werk, jouw uitkering, jouw pensioen. Maar ook over jouw rechten als werknemer, hoe we als werkend Nederland meer macht hebben dat we denken en de rol van onze leden daarin. Gepresenteerd door algemeen secretaris Bart Plaatje.

logo FNV voor De Bondcast

Aflevering 1 - Campagne Nederland verdient beter van de FNV
In deze aflevering gaat Bart in gesprek met Lieke Smits, campagneleider. Ons land verkeert in een inkomenscrisis. Rondkomen is niet meer vanzelfsprekend voor veel mensen. Dat moet stoppen. De FNV voert samen met (kader)leden en sympathisanten strijd tegen de scheefgroei in onze samenleving. In opmaat naar de landelijke manifestatie op 26 november in Amsterdam, vertelt Lieke welke verhalen de FNV hoort als het gaat om ongelijkheid. En wat we daar als FNV aan gaan doen. S├ímen met de bevolking. Want genoeg is genoeg.

Aflevering 2 - Over bijen en bazen
Te gast in bestuurder Linda Vermeulen. Samen met haar dappere leden, gaat zij de strijd aan met de directie en eigenaren van de Bijenkorf. Want hoewel de top zich verrijkt, kan een fatsoenlijke salarisverhoging voor het personeel er niet vanaf. Linda vertelt in gesprek met Bart over de uitdagingen van het bouwen van een sterke groep, over de kracht van het aantal en hoe de 'winkelstraat' als geheel steeds meer van zich laat horen. Immers: 'Als je de vloeren van je winkel met marmer kunt bekleden, kun je ook je personeel goed betalen'.

Aflevering 3 - De vereniging in beweging
De vice-voorzitter van het Ledenparlement van de FNV, Ger Moeken, brengt een bezoek aan onze studio. Hoe is het om zitting te nemen in het hoogste orgaan van de FNV? Hoe gaat dat in zijn werk? Hoe was het voor hem om mee te lopen met FNV-gastlessen, en zo kennis te maken met wat de FNV voor jongeren doet? Je hoort het in de derde aflevering van de Bondcast.