Internationaal werk door FNV-leden

Vakbondswerk stopt niet bij onze landsgrenzen

Door globalisering is de Nederlandse arbeidsmarkt onlosmakelijk verbonden met de rest van de wereld. Daarom is het voor de FNV belangrijk om wereldwijd voor vakbondsrechten op te komen. FNV-leden spelen een belangrijke rol in internationaal vakbondswerk. Meedoen? sluit je aan! Bouw mee aan Internationale Solidariteit als antwoord op de mondiale race naar beneden. Kom naar de Internationale Solidariteitsdag op 12 februari 2022!

Internationale solidariteit - school in India

Foto: Juan Aristiz√°bal, uitwisselingsproject kaderleden Young & United in Colombia 2021

Bekijk hieronder een sfeerimpressie en een toelichting van dit uitwisselingsproject “Voor goed werk en toegang tot hoger onderwijs en kwaliteit”.

Impressie  Marcela Leon - ACEU

FNV’s Internationale Solidariteitsdag: 12 februari 2022

• Wil jij horen hoe FNV-leden zich internationaal organiseren met vakbondscollega’s uit Colombia, Palestina en India?
  • Wil je in gesprek met Peter Mutasa, vakbondsleider uit Zimbabwe en winnaar van de internationale vakbondsrechtenprijs van de FNV?
  • Wil je weten wat de FNV dit jaar doet aan de uitbanning van kinderarbeid?
  • Wil je leren hoe je zelf internationaal actief kunt worden via de FNV?

Kom dan naar onze Internationale Solidariteitsdag. Voor deze dag kun je ook een vriend, collega of kameraad aanmelden die internationale solidariteit een warm hart toedraagt. De bijeenkomst wordt georganiseerd in vakbondsmuseum De Burcht, Henri Polaklaan 9, 1018 CP in Amsterdam, tussen 10:00 en 18:00 uur.

Workshopinformatie en aanmelden

Bekijk voordat je je aanmeldt hier eerst het aanbod aan workshops met een uitgebreide beschrijving per workshop en informatie over de betrokken werkgroep. Wil je je liever direct aanmelden? Klik dan hier. Er zijn twee workshopsessies op 12 februari met een keuze uit vijf verschillende workshops per sessie. Je kunt als deelnemer dus een keuze maken uit maximaal twee workshops op de Internationale Solidariteitsdag 2022.

Meld je aan

Uitnodigingsflyer

Bekijk hieronder onze uitnodigingsflyer met informatie over het programma, het workshopaanbod en praktische zaken voor de dag zelf. Hierin staat ook het coronabeleid en de richtlijnen. Stuur deze flyer gerust door naar een vriend, collega of kameraad. Wijs ze dan ook op deze pagina (www.fnv.nl/solidariteitsdag).

Meer weten?

Neem voor vragen over de Internationale Solidariteitsdag contact op met marten.vandenberge@fnv.nl, adviseur en medeorganisator vanuit de FNV Kaderacademie. Bekijk ook eens de online bijeenkomst van 2020 terug. Hieronder tref je onze meest recente internationale nieuwsbrieven aan:

FNV Solidariteitsfonds

Iedere FNV-sector en ieder -netwerk kent een Werkgroep Internationale Solidariteit of internationale zaken (de zogenaamde WIS/Z-en). Deze werkgroepen zijn verbonden aan het FNV Solidariteitsfonds. Van dit fonds financieren de WIS/Z-en Internationale samenwerkingen met vakbondscollega’s van over de grens. De WIS/Z-en leveren weer afgevaardigden aan de Sectoroverstijgende Commissie Internationale Projecten (SCIP), die beslist over Internationale vakbondsprojecten die voor meerdere sectoren van belang zijn.

Het FNV Solidariteitsfonds is gebaseerd op FNV ledengeld: 0,7 procent van de contributie-inkomsten gaat naar dit fonds. Ook worden er in cao's afspraken gemaakt om Internationale Solidariteitsprojecten te steunen. Mondiaal FNV steunt ook projecten, onder andere met subsidie van het Ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Ga voor meer informatie naar fnv.nl/mondiaal.

Voor een overzicht van kosten en uitgaven in het jaar 2018/2019 verwijzen wij graag naar het jaarverslag helemaal onderaan deze pagina.

Internationale saamhorigheid versterken

Het Solidariteitsfonds geeft prioriteit aan projecten waarbij democratische vakbondsopbouw van onderop wordt versterkt, zowel in Nederland als in het buitenland. Het Internationale Vakbondswerk doe je dan ook niet alleen, maar samen met andere betrokken kaderleden en bestuurders van de FNV. Internationaal wordt er samengewerkt met democratische vakbonden uit het Globale Zuiden, van Guatemala tot Marokko en van India tot Zimbabwe.

Ook wordt er samengewerkt met de Mondiale Vakbondskoepels, de zogenaamde ‘Global Union Federations’ (GUFs). Zodoende is de FNV over de hele wereld actief om werknemers bij multinationals te organiseren, om internationale ketenverantwoordelijkheid af te dwingen en om bij te dragen aan respect voor vakbondsrechten wereldwijd. Hiermee proberen wij op mondiaal niveau de race naar beneden te stoppen en bij te dragen aan ‘Gewoon Goed Werk’ voor iedereen.

Wil je actief meedoen aan een solidariteitswerkgroep?

Ben jij lid van de FNV en wil je actief worden in de Internationale Vakbeweging? Sluit je dan aan bij een Werkgroep Internationale Solidariteit/Internationale Zaken van je sector en van je netwerk. De volgende werkgroepen zijn momenteel actief:

Deze werkgroepen proberen vanuit hun specifieke betrokkenheid Solidariteit met de vakbewegingen uit deze regio’s te organiseren. Kijk voor meer informatie ook op deze pagina van Mondiaal FNV.

Wil je actief worden, neem dan contact op met marten.vandenberge@fnv.nl. Voor een overzicht van projecten uit 2018/2019 verwijzen wij graag naar het jaarverslag hieronder.