Werknemers kinderopvang geven mening over nieuw stelsel

Resultaten enquête input voor 2e kamerdebat

Door Redactie 8 juni 2023

Er komt een nieuw kinderopvangstelsel, waarin de overheid 96% van de kosten van de kinderopvang voor werkende ouders betaalt. Wat vinden de werknemers in de kinderopvang hier eigenlijk van? Om hun stem te laten horen in het debat in de 2e Kamer, heeft de FNV een enquête uitgezet. Meer dan 2.000 medewerkers deden mee. Hieronder de inbreng van de FNV voor het 2e Kamerdebat.

Werkdruk en personeelstekort

De werkdruk in de kinderopvang is ongekend. Het personeelstekort wordt afgewimpeld op de huidige medewerkers. Zij moeten dubbele diensten draaien, kunnen geen vakantie opnemen en moeten werken met onervaren collega’s (zzp’ers of stagiaires). Dit zorgt voor problemen en uitstroom van goede medewerkers uit de sector. Dit vraagt om investering in arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. Daarin hebben werkgevers en de overheid een rol. De overheid zal een realistische uur-prijs moeten vergoeden die ruimte biedt aan de cao-tafel om te onderhandelen over betere arbeidsvoorwaarden. Dit is volgens de FNV geen reden om de stelselherziening niet door te laten gaan. Wel pleit de FNV voor een stapsgewijze invoering van gratis kinderopvang.

Private equity

Het komt steeds vaker voor. Grote buitenlandse investeerders kopen kinderopvangorganisaties op. De FNV vraagt zich af wat de toegevoegde waarde hiervan is. De vraag is of we de zeggenschap over de kinderopvang uit handen moeten geven aan buitenlandse investeerders. In de enquête van de FNV geeft 77,3% van de werknemers aan dat private equity niet mogelijk moet blijven in de kinderopvang. Werknemers maken zich zorgen over de kwaliteit. Of zoals een respondent het zei: ‘Gemeenschapsgeld wordt niet in de kinderopvang gestoken, maar verdwijnt in de zakken van investeerders in het buitenland. Elke euro die bespaard kan worden in mijn organisatie wordt ook bespaard. Kwaliteit en kwantiteit holt weer achteruit.’

Stabiele sector

Kinderen en de medewerkers in de kinderopvang zijn gebaat bij een stabiele sector. Daarom is het tijd voor goede investeringen in de kinderopvang. Alleen zo zorgen we ervoor dat alle kinderen speelruimte krijgen en er goed omgegaan wordt met het belastinggeld dat de overheid erin stopt. Dat betekent een gefaseerde invoering van het nieuwe stelsel. Te beginnen met (bijna) gratis kinderopvang voor alle peuters voor 2 dagen in de week. En een investering van het ministerie dat in lijn is met de ambitie om de sector te laten groeien. Dat kan alleen als arbeidsvoorwaarden en omstandigheden voor pedagogisch medewerkers verbeteren. Want zij zijn het echte kapitaal van de sector.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.