Kinderopvangmedewerkers krijgen gemiddeld 11,86% loon erbij

Partijen praten komende tijd verder over onder meer werkdruk

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 9 februari 2023

Vakbonden FNV en CNV hebben met werkgevers in de kinderopvang gisteravond laat een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao. De lonen stijgen in 18 maanden met gemiddeld 11,86%. Door een aanpassing in het loongebouw komen ook de laagste lonen boven de € 14 per uur. In de komende 18 maanden praten partijen verder over onder meer het verlagen van de werkdruk.

Deddy Dorenbos, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Het was voor onze leden heel belangrijk dat de lonen omhoog gaan vanwege de torenhoge inflatie. Dat we daar nu afspraken over hebben gemaakt geeft ons de ruimte verder te praten over zaken als werkdruk en de grote personeelstekorten.’

Chantal van Dijk, bestuurder CNV Zorg & Welzijn: ‘Gezien de huidige onzekerheden is het fijn dat wij een kortlopende cao kunnen afspreken, hiermee hebben wij nog ruimte om aanvullende loonafspraken te maken in 2024.’

Meer loon

Dennis van Elk, bestuurder CNV Zorg & Welzijn: ‘Per 1 april worden de salarissen in de kinderopvang fors verhoogd, medewerkers gaan dit direct voelen in de portemonnee.’ De werknemers krijgen er op 1 april van dit jaar 2% loon bij en op diezelfde datum worden alle lonen ook met € 150 bruto per maand verhoogd. Dat betekent dat werknemers in de laagste salarisschalen er het meest op vooruitgaan. Op 1 juli 2023 krijgen alle medewerkers die op dat moment in dienst zijn een eenmalige uitkering van € 525, naar rato van het dienstverband. Op 1 januari 2024 gaan de lonen verder omhoog met 2% en op 1 april nogmaals met 2%.

Extra periodieken

Op 1 januari 2024 komen er ook nog twee periodieken boven op de loonschalen. Dorenbos: ‘Daardoor gaat de helft van de werknemers er nog eens gemiddeld 2,5% op vooruit.’

Levensfasebudget

Er zijn ook afspraken gemaakt over verbetering van het levensfasebudget. Zo wordt het levensfasebudget voor een periode van maximaal vijf jaar geïndexeerd en kijken de partijen naar de mogelijkheid om het levensfasebudget mee te kunnen nemen naar een andere werkgever.

Personeelstekorten

Vakbonden en werkgevers gaan de komende 18 maanden verder praten over hoe ze de tekorten op de arbeidsmarkt het beste kunnen oplossen.

117.000 werknemers

Onder de cao Kinderopvang vallen zo’n 117.000 werknemers. De nieuwe cao gaat, met terugwerkende kracht, in op 1 januari 2023 en heeft een looptijd van 18 maanden.