Cao GGZ: positieve eerste onderhandeling

Resultaat echter nog ver uit zicht

Door Redactie 22 november 2021

Tijdens het eerste onderhandelingsgesprek tussen de FNV, CNV en de Nederlandse GGZ is gebleken dat we het over een aantal onderwerpen erg met elkaar eens zijn. Een nieuwe cao GGZ is er echter nog lang niet.

Meer medezeggenschap, minder extern beleid en aandacht voor de ontwikkeling van de zorgprofessional. Ook meer autonome ruimte. Dat moet leiden tot:

• Verhogen van het werkplezier
  • Vitaliteit en professionele ontwikkeling
  • Waardering en erkenning in tijd en geld

Tot zover zijn de FNV, CNV en de Nederlandse GGZ (deNLggz) het tijdens het eerste gesprek om te komen tot een nieuwe cao voor alle GGZ medewerkers erg met elkaar eens. Een mooie basis voor een evenwichtig pakket van arbeidsvoorwaarden.

Weinig financiële ruimte voor loonsverhogingen

De werkgever zegt echter weinig financiële ruimte te hebben en baseert hier al zijn verdere voorstellen op. Deze zijn gericht op een meerjarige cao waarbij rond inkomen, ook die van de middengroepen (FWG 35-65), vitaliteit en het terugdringen van de werkdruk, weinig te vinden is van het zijn van een aantrekkelijke werkgever.

Dat betekent dat het eerste voorstel rond salarisverbetering het daglicht niet kan verdragen. De vakbonden CNV en FNV zetten in op een loonsverhoging die rekening houdt met de stijging van de prijzen, met voor iedereen ten minste een bedrag van 100 euro bruto op het maandsalaris en verhoging van de onregelmatigheidtoeslag.

Nieuw voorstel balansbudget

Daarnaast komen de werkgevers met een nieuw voorstel voor een balansbudget. Een jaarlijks bedrag dat vrij te besteden is voor scholing, vrije tijd, generatiebeleid of gewoon uit laten betalen. En al zitten hier lichtpuntjes in, wij zetten in op een generatieregeling en het uitvoeren van het pensioenakkoord. Volledig eerder stoppen met werken moet daarbij tot de keuzemogelijkheden horen. Voor thuiswerken komen er wat deNLggz betreft geen afspraken en geldt er eenzelfde vergoeding voor iedereen in de GGZ.

Er moet nog heel wat gebeuren

Te overbruggen liggen er onderwerpen die de werkdruk moeten helpen verlagen:

• Terugdringen van de jaaruren systematiek
  • Duidelijke vaste rustmomenten in je rooster
  • Betere balans werk/privé
  • Afspraken over rust na bereikbaarheid
  • Een toeslag voor als je extra gaat weken of je dienst wordt geruild

Maar ook voorstellen rond:

• Verhoging van de stagevergoeding
  • Beloning en compensatie van belastende diensten en onregelmatigheid
  • Dienstjaren gratificatie bij 45 jaar dienstverband
  • Verbeteren van de reiskosten