Nieuwe onderhandelingen vakbonden en UMC-werkgevers op 24 juni 2021

Door Redactie 22 juni 2021

De Nederlandse Federatie van Universitair Medisch Centra (NFU) en vakbonden FNV Zorg & Welzijn, FBZ, NU’91 en CNV Zorg & Welzijn gaan weer onderhandelen over de cao UMC. Onder begeleiding van een aangestelde verkenner hebben de partijen voldoende aanknopingspunten gevonden om het gesprek weer op te starten.

UMC

24 juni 2021

De datum voor het overleg staat gepland op 24 juni 2021. De moeizame onderhandelingen voor een nieuwe cao komen zo in een nieuwe fase. Met het inzetten van een verkenner verwachten wij dat er voor de zomer een cao-resultaat wordt bereikt.

Onbegrip FNV en werknemers

Het is onbegrijpelijk dat juist in deze tijden van grote werkdruk er nog steeds geen cao ligt. De FNV is van mening dat er snel een resultaat moet komen, maar dat kan niet als de NFU blijft vasthouden aan haar standpunt dat er geen financiële ruimte is voor een structurele salarisverhoging. Dit is voor de FNV onacceptabel. Na ruim zes maanden onderhandelen willen de werkgevers nog geen millimeter opschuiven en blijven ze vasthouden aan 0% loonsverhoging. Ook weigeren ze goede afspraken te maken over verlaging van de werkdruk en een generatieregeling, waarmee oudere collega’s gezond hun pensioen kunnen halen. Het is absurd dat de NFU zich zo opstelt. Er is namelijk wel voldoende geld om deze afspraken te maken, maar ze willen dit investeren in nieuwbouw en nieuwe apparatuur in plaats van in hun eigen mensen.

Wat heeft de NFU aan die nieuwe apparaten, als er geen personeel meer is om ze te bedienen. De werkdruk - en daarmee ook het ziekteverzuim – zijn nog nooit zo hoog geweest en de uitstroom is enorm. Al die laboranten, verpleegkundigen, schoonmakers, radiologiemedewerkers, assistenten en planners hebben zich tot het uiterste gegeven tijdens de coronapandemie en worden nu respectloos afgescheept met helemaal niets.

Medewerkers UMC’s beginnen zich op verschillende manieren  te roeren

Op dinsdag 25 mei jl. protesteerden meer dan 100 medewerkers van het Maastricht UMC+  bij de vijver voor de hoofdingang van het  ziekenhuis tegen de 0% loonsverhoging die tot nu toe is geboden in een nieuwe cao UMC. Gabriël Zwart, lid Raad van Bestuur van het MUMC+ én onderhandelaar namens de werkgevers kreeg er onder andere een lege spaarpot overhandigd.

Op woensdag 26 mei jl. vormden de collega’s van het UMC Utrecht om 12:00 uur met auto’s de tekst ‘0% NEE’ op het parkeerdek. Ook gaven zij zichzelf een ‘toeterovatie’, wat tevens bedoeld was als signaal voor een ironische minuut lang applaudisseren voor zichzelf en al hun collega’s.

Twee weken geleden organiseerden de collega’s van het LUMC en het Erasmus UMC ook al een bijeenkomst tegen de moeizame verlopende cao-onderhandelingen. Vorige week hebben collega’s in het UMCG een groot medewerkerslint rond het ziekenhuis georganiseerd.

Rust en ruimte noodzakelijk na Covid

Ondanks het feit dat de druk op de Covidzorg afneemt, dringt zich de inhaalzorg alweer aan en blijft de werkdruk voor zorgprofessionals in de UMC’s onverminderd hoog. Het ziet er niet naar uit dat er op korte termijn een vermindering van de werkdruk plaatsvindt. De FNV zegt dat er eerst rust en ruimte voor de zorgprofessional moet komen om de afgelopen coronaperiode te verwerken en te kunnen genieten van een welverdiende vakantie.

Belangrijkste speerpunten voor de FNV

Voor ons blijft de basis voor een goed resultaat:

• Structureel loon (bodem van € 75,- en een structurele salarisverhoging van 3% op het inkomen).
  • Afspraken om eerder te kunnen stoppen met werken en een generatieregeling voor iedereen.
  • Verbeteringen die de NFU heeft laten zien, blijven behouden.

Neem voor vragen contact op met jouw FNV bestuurder. Of stuur een mail naar umc@fnv.nl.