NFU neemt verantwoordelijkheid niet naar werknemers UMC's

Door Redactie 12 maart 2021

De NFU heeft vandaag laten weten dat ze de onderhandelingen opschort tot er een nieuw kabinet is. Het overleg over een nieuwe cao is daarmee opnieuw mislukt.

UMC

5% krijgt er een periodiek bij

In het laatste voorstel van de NFU biedt zij geen enkele loonsverhoging voor de 70.000 werknemers bij de UMC’s. Alleen de hoogste loonschalen voor verpleegkundigen zouden er een periodiek bijkrijgen van 70 à 100 euro per maand plus een hogere onregelmatigheidstoeslag. Die loonsverhoging geldt echter voor maar 5% van de zorgmedewerkers bij de academische ziekenhuizen.

Onverteerbaar

"Mooi dat er stappen worden gezet om voor bepaalde groepen iets extra’s te doen, maar andere groepen krijgen er helemaal niets bij. Dat is onverteerbaar. Iedereen heeft zich tot het uiterste ingespannen. Bovendien moeten UMC-medewerkers vooral niet achter gaan lopen qua (loon)ontwikkeling op hun collega’s, want daardoor verlaten nog meer mensen de sector." Aldus bestuurder en cao-onderhandelaar Elise Merlijn.

Het bod

We vroegen om een salarisverhoging voor iedereen. Ook stelden we verbetering van de secundaire arbeidsvoorwaarden voor, onder meer om het werk aantrekkelijker te maken, huidige medewerkers te behouden en nieuwkomers te interesseren voor een baan binnen de UMC’s. Maar ook op dat vlak is weinig vooruitgang geboekt. De NFU wil geen geld vrijmaken voor aanpak van de hoge werkdruk en een generatiebeleid. We beraden ons met de achterban over een reactie op de opschorting van de onderhandelingen. De actiebereidheid neemt met de dag toe.