Vertel ons wat jij belangrijk vindt in de cao Kinderopvang

Zo maak je een 1-minuut-vlog of 1-minuut-spraakbericht

Door Redactie 26 oktober 2020

In juni 2021 loopt de cao Kinderopvang af. We willen nu al graag weten wat jij belangrijk vindt in jouw arbeidsvoorwaarden. Vertel dat in een 1-minuut-vlog of een1-minuut-spraakbericht via whatsapp. Wat moet daarin staan? En hoe maak je een vlog of whatsappbericht? Dat lees je hieronder.

maak een vlog op je mobiel

Waarover moet het gaan?

De vlog of het spraakbericht kan over van alles gaan. Alles wat met je werk te maken heeft. Denk aan: werkdruk, jaarurensystematiek, roosters, beschikbaarheid, verlof, opleidingsmogelijkheden, loon, functiedifferentiatie, doorgroeimogelijkheden, medezeggenschap, niet-groepsgebonden uren, functioneringsgesprekken, werkoverleg, naleving cao-regels, pauzes, contractomvang, overwerken en administratieve taken.

Let op: wij kunnen de Wet kinderopvang niet veranderen in de nieuwe cao. Dus zaken als BKR en groepsgrootte, gemeentelijk financieringsbeleid, de IKK en vaste gezichten criterium zijn minder geschikt om te gebruiken voor je vlog of whatsappbericht.

Vlog maken? Zo doe je dat!

1. Zorg dat je een rustige achtergrond hebt en zo weinig mogelijk achtergrondgeluiden.
  2. Houd je telefoon in landscape stand (liggend) eventueel op een selfiestick.
  3. Begin met je (voor)naam gevolgd door 'Ik ben pedagogisch medewerker' of je naam gevolgd door 'Ik werk in de kinderopvang' (Je hoeft niet te zeggen waar je werkt).
  4. Vertel kort in maximaal 1 minuut wat jij wilt veranderen in de cao Kinderopvang.
  5. Ben je tevreden over je opname? Stuur deze dan via whatsapp naar 06 128 485 37.

Tip: Vind je het spannend om alleen te doen? Doe het samen met je collega’s. Film elkaar of ga samen een vlog maken.

Spraakbericht maken? Zo doe je dat!

1. Open voicerecorder (spraakrecorder) op je telefoon.
  2. Start een opname en begin met je (voor)naam gevolgd door 'Ik ben pedagogisch medewerker' of je naam gevolgd door 'Ik werk in de kinderopvang' (Je hoeft niet te zeggen waar je werkt).
  3. Vertel in maximaal 1 minuut wat jij wilt veranderen in de cao Kinderopvang.
  4. Sla je opname op.
  5. Ben je tevreden over je opname?
  6. Stuur deze dan via whatsapp naar 06 128 485 37.

Wat kun je beter niet doen?

• Geen kinderen herkenbaar in beeld.
  • Niet de naam van je werkgever of je locatie herkenbaar in beeld.  ​
  • ​En vooral geen negatieve dingen over je werkgever of collega’s zeggen.

Compilatie op social media

Wij gaan een compilatie maken van al jullie vlogs en whatsappjes en plaatsen ze op onze social media-kanalen: Facebook, Instagram en YouTube. Zo laten we iedereen zien wat jullie belangrijk vinden in jullie arbeidsvoorwaarden.