Medewerkers Spelenderwijs voeren actie voor zekerheid en erkenning

Door Redactie 17 juli 2020

De medewerkers van voormalig peuterspeelzaalorganisatie Spelenderwijs zijn het niet eens met hoe hun nieuwe werkgever met ze omgaat. Daarom voerden zij op donderdag 16 juli actie.

Medewerkers Spelenderwijs voeren actie voor zekerheid en erkenning

De organisatie Spelenderwijs deed niet mee in de aanbesteding voor peuteropvang in de gemeente Utrecht. De medewerkers en locaties zijn overgenomen door verschillende aanbieders in de peuteropvang. De problemen spelen vooral bij de overgang naar Kind&Co en Ludens die ook onder de naam Samen Kinderopvang samenwerken. Werknemers voelen zich niet gehoord en strijden al maanden voor erkenning. Ondanks de toezegging op inspraak worden ze nu zonder overleg overgeplaatst naar nieuwe organisaties en locaties. Medewerkers hebben ook nog geen duidelijkheid over de veranderingen in taakuren. De nieuwe situatie zorgt dan ook voor irritatie.

Als volgende week de schoolvakanties beginnen, willen medewerkers weten waar ze aan toe zijn. ‘We willen niet de hele vakantie in onzekerheid zitten of we na de vakantie ons werk nog wel goed kunnen doen,’ aldus een van de medewerkers. ‘We maken ons zorgen over onze contracten, maar vooral ook om de kinderen.’

Brandbrief en petitie

De werknemers hebben interimbestuurder Jacob Boskma een brandbrief en een petitie met de eisen aangeboden. De petitie is door 135 (van de 200) werknemers getekend. De eisen op een rij:

• Vóór vrijdag 24 juli 2020 een overleg met de directie van Spelenderwijs waarin wij, PM’ers van Spelenderwijs, de gelegenheid hebben onze vragen te stellen;
  • Inspraak in veranderingen van onze werkplek, werktijden werkdagen. Veranderingen alleen in overleg met werknemer;
  • Garantie dat voor alle werkzaamheden voldoende werktijd beschikbaar blijft;
  • Uitvoer van het Overgangsprotocol cao Sociaal Werk naar cao Kinderopvang en de juiste inschaling in de cao Kinderopvang per 1 augustus 2020.

In gesprek met bestuurder

Om de actie coronaproof te kunnen doen, is er voor gekozen deze buiten te doen. Helaas weigerde de bestuurder Boskma naar buiten te komen. Als reden hiervoor gaf hij aan dat hij vond dat het gesprek inhoudelijk niet geschikt was om op straat te voeren. Wel mochten zeven personen binnen coronaproof de petitie aanbieden. Na een gesprek van ruim een uur, waarbij de eisen uit de petitie met diverse voorbeelden werden toegelicht, kwamen de medewerkers weer naar buiten. Het hele gesprek was via een liveblog ook door de actievoerders buiten te volgen.

Boskma heeft toegezegd volgende week met alle medewerkers in gesprek te willen om vragen te beantwoorden en toelichting te geven op de genomen besluiten. Hoe deze meeting er coronaproof uit gaat zien, gaan we nu onderzoeken.