FNV-leden naar Kamer om stemming zorg

Door Redactie 23 juni 2020

De motie van Asscher en Marijnissen: betere structurele arbeidsvoorwaarden voor het zorgpersoneel. Vandaag werd erover gestemd in de Tweede Kamer en FNV-leden uit diverse Haagse ziekenhuizen kwamen om Kamerleden te overtuigen vóór te stemmen. Want een eenmalig applaus is leuk, maar een blijvende beloning beter.

Bonus voor de zorg

Eerder al werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen over een bonus voor de helden in de zorg. Die mensen die hun levens en die van hun familieleden in de waagschaal in de strijd tegen het corona-virus. Maar 3 maanden later stemde een groot deel van diezelfde Kamerleden tegen een motie voor structurele betere arbeidsvoorwaarden. Wat is zo’n applaus dan nog waard? Vandaag was een herkansing van deze stemming.

Structurele problemen

Jij en je collega’s werken altijd keihard en er is jaren een structureel personeelstekort. Door de enorm hoge werkdruk vallen veel van jullie zelfs om of kiezen ervoor de zorg te verlaten. Wij vinden het niet meer dan logisch dat er meer geld wordt vrijgemaakt voor de zorg. Zodat de zorg als werkgever aantrekkelijker wordt en blijft voor nieuwe en bestaande zorgprofessionals.

Persoonlijke brief

Vandaar dat FNV-leden vandaag naar de Tweede Kamer kwamen en met Kamerleden in gesprek gingen. Verpleegkundigen Anique Landzaad en Marleen Eikelenboom overhandigden een brief van kaderlid Marjan Lommerse die zij aan Mark Rutte heeft geschreven. Hierin legt ze haarfijn uit hoe pijnlijk het is om de ene dag als held bestempeld te worden en de andere dag een trap na te krijgen.