Aangepaste regels voor oproepkrachten in de kinderopvang

Dit betekent de Wet Arbeidsmarkt in Balans (Wab) voor jou

Door Redactie 9 maart 2020

De Wab is een nieuwe wet die op 1 januari 2020 is ingegaan. Door deze wet is vast werk minder vast dan het was. Je werkgever kan je daardoor bijvoorbeeld wat makkelijker ontslaan. Maar het is ook voordeliger voor je werkgever om je een vast contract te geven in plaats van een tijdelijk contract. De nieuwe regels zijn vooral belangrijk voor oproepkrachten in de kinderopvang. We zetten de veranderingen voor je op een rij.

Oproep 4 dagen van tevoren

Voor januari moest je gewoon komen werken als je werkgever je opgeroepen had. Nu moet je alleen verplicht komen als je de oproep 4 dagen van tevoren krijgt. Trekt je werkgever de oproep binnen die 4 dagen weer in? Dan heb je toch recht op loon voor die oproep. Als je tenminste onder de cao Kinderopvang, Jeugdzorg of Sociaal Werk valt. In andere cao’s kunnen aangepaste afspraken staan waardoor de tijd  korter is tussen de oproep en het moment dat je moet gaan werken.

Zelf ontslag nemen?

Je hebt als oproepkracht nu een opzegtermijn van 4 dagen.

Heb je 12 maanden als oproepkracht gewerkt?

Dan moet je werkgever je een contract aanbieden met een vast aantal uren. Het contract is voor het gemiddeld aantal door jou gewerkte uren per maand in het jaar daarvoor. Doet je werkgever dat niet? Dan kun jij het loon voor het gemiddeld aantal uren opeisen.

Op 1 januari 2020 werkte je al langer dan 12 maanden als oproepkracht

Dan had je werkgever je vóór 1 februari 2020 een arbeidsovereenkomst met een vast aantal uren moeten geven. Heeft hij dat niet gedaan? Of is het juiste aantal uren nog niet vastgesteld? Dan kun jij een claim indienen. Neem hiervoor contact met ons op.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.