BIG II is definitief van de baan

Een goed besluit, want verpleegkundigen stonden er niet achter

Door Redactie 10 oktober 2019

De kogel is nu echt door de kerk: minister Bruins heeft de Tweede Kamer laten weten dat hij het wetsvoorstel BIG II definitief niet zal indienen. Wij vinden dat een verstandig besluit, want er is onder verpleegkundigen ook geen draagvlak voor.

Advies van de verkenner aan de Minister

Op verzoek van minister Bruins heeft verkenner Alexander Rinnooy Kan met de verschillende betrokken partijen gepraat. Zijn advies aan de Minister was om het wetsvoorstel niet in te dienen. En dat doet de Minister nu dan ook niet. Ook is Rinnooy Kan kritisch over de rol van werkgevers in hun houding ten opzichte van de positie van verpleegkundigen.

Uitwerking beroepsprofielen

Een belangrijk punt is dat de overheid ook geen rol meer wil spelen in de functiedifferentiatie. Dat moeten de werkgevers en werknemers nu zelf verder gaan uitwerken. Rinnooy Kan en de Minister geven aan dat de beroepsgroep hier ook echt bij betrokken moet zijn.

Verdere ontwikkelingen

FNV Zorg & Welzijn vindt het besluit van de Minister verstandig en het enig juiste. Wij volgen de verdere ontwikkelingen op de voet en houden jou daarvan op de hoogte.