Vakbonden: nog eens uitleggen hoe het zit met de regieverpleegkundige is niet genoeg!

Door Redactie 26 juli 2019

De brief van Minister Bruins van 5 juni over de invoering van de nieuwe beroepsprofielen voor verpleegkundigen (“BIG II”) en de daarbij behorende overgangsregeling roept veel weerstand op.

verpleging

Er zijn veel verpleegkundigen met verschillende opleidings- en ervaringsachtergrond die kritische vragen hebben gesteld over de invoering van een register voor regieverpleegkundige en de overgangsregeling. Het Ministerie was van mening dat beter communiceren en beter uitleggen de weerstand over deze wetswijziging zou wegnemen en was bezig en een uitgebreide Q & A (=vragen en antwoorden) over de wetswijziging en de gevolgen te maken.  Dat lost misschien wat praktische vragen op, maar doet geen recht aan de fundamentelere kritiek die uit de sector komt. Daar moet nu ook snel iets mee gebeuren, vinden de vakbonden FNV, CNV en NU’91.

Kern van kritiek

De kern van de kritiek is dat veel verpleegkundigen waardering missen voor de ervaring die zij hebben en vrezen dat er verpleegkundigen buiten de boot vallen als blijkt dat zij onvoldoende ruimte krijgen om ook te werken als regieverpleegkundigen. Dit is niet een regeling waar verpleegkundigen om hebben gevraagd en problemen oplost. Integendeel, als er geen draagvlak is veroorzaakt BIG II problemen in plaats dat er problemen worden opgelost.

Vakbonden willen daarom snel met de Minister en de andere partijen om de tafel om deze kwestie te bespreken en te bezien of- en hoe dit traject moet worden voortgezet.

Inmiddels heeft de Minister toegezegd betrokken partijen waaronder de vakbonden, werkgevers onderwijs en VWS de ruimte te willen geven om met elkaar in gesprek te gaan en te adviseren  welke vervolgstappen nu wenselijk zijn. De Minister heeft de Kamer hierover per brief geïnformeerd.

FNV Zorg & Welzijn is verheugd dat de Minister naar de geluiden van verpleegkundigen en hun vertegenwoordigers wil luisteren en gaat het gesprek graag aan.