Zorgprofessionals Evean leren hun directeur luisteren

Geen zeggenschap en weinig priveleven in een zwijgcultuur

Loes Visser
Door Loes Visser 11 juni 2019

Zorginstelling Evean eist veel te veel van zijn zorgprofessionals. Zij moeten zich in steeds meer bochten wringen om hun werk nog te kunnen doen en worden geacht hun mond te houden in een zwijgcultuur. Zij zijn dat beu. Hun klachten moeten vanaf nu gehoord worden door hun directie.

luisterend oor

Dit eisen 800 medewerkers in een petitie die woensdag 12 juni aan directeur Lucas Venneman wordt aangeboden in de Evean vestiging aan de Julianalaan in Zaandam. Zij nemen voor hem honderd extra oren mee naar deze actie.

Geleefd worden

Omdat Evean geen rekening houdt met zijn mensen, gaat hun privéleven verloren. Er zijn minder mensen op de werkvloer sinds de vorige bezuinigingen. De roosters die Evean het huidige personeel daardoor oplegt, vallen niet meer te combineren met een gezinsleven.

‘Voor zestien uur werk per week die in twee dagen zijn in te roosteren moeten mensen vier dagen per week beschikbaar zijn. Al deze betrokken medewerkers ervaren dat zij worden geleefd’, zegt bestuurder Armine Kowsari van FNV Zorg & Welzijn. ‘Ondertussen proberen zij wel uit alle macht de kwaliteit van de zorgverlening hoog te houden voor hun cliënten.’

Roosterdruk

Binnen Evean heerst de ongeschreven regel om roosterproblemen zelf op te lossen, ten koste van privélevens. Wie andere werktijden wil, of op een andere manier voor zichzelf opkomt, krijgt nog ongunstiger roosters. Evean kweekt zo een angstcultuur, met name in de verhouding tussen medewerkers en (locatie)managers en teamleiders.

Zwijgcultuur

FNV krijgt veel klachten van medewerkers over deze zwijgcultuur. ‘Ons bedrijf verliest daardoor mensen die de roosters niet meer kunnen bolwerken of die juist te weinig uren krijgen’, legt kaderlid Hans Kok uit ‘Evean wil de beste zorgwerkgever van Nederland worden. Het zou daarom kritische, betrokken medewerkers moeten vertrouwen en waarderen, omdat zij goede zorg blijven verlenen en het bedrijf willen verbeteren.’

Luisterend oor

‘Vaak word je op je vrije dag gebeld om toch te komen werken. Soms moet je onaangekondigd na je dagdienst nog een avonddienst draaien, waardoor je thuis niets meer kunt regelen’, legt Armine Kowsari uit. ‘Luisteren helpt echt: zodra deze mensen in gesprek kunnen met de werkgever, komen daar werkbare en duurzame oplossingen uit voort. Maar de directie luistert nog niet, dus gaan wij ze daar morgen bij helpen.’

Er werken vierduizend mensen bij Evean op locaties door Noord-Holland.