FNV en bewoners Rotterdam bieden burgemeester Aboutaleb fraudeboek aan

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 25 juni 2019

Bewoners van de wijken Hillesluis en Bloemhof en FNV bieden op donderdag 27 juni burgemeester Aboutaleb het boek “Vriendjespolitiek - Fraude en corruptie in Nederland” aan over fraude.

Syri

Het dient ter inspiratie om het over de écht grote fraude in Nederland te hebben wanneer het gaat om grootschalig belasting ontduiken, witwassen et cetera. De aanleiding is dat de bewoners op 1.263 adressen uit de Rotterdamse wijken op basis van de algoritmes van SyRI zijn aangewezen als mogelijke fraudeurs. Waarvan en waarom wordt niet duidelijk. Zo’n 1 op de 10 adressen in deze wijken kan een huisbezoek van de sociale recherche verwachten.

Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘Dit staat gelijk aan het criminaliseren van uitkeringsgerechtigden en bewoners wat ons betreft. En de échte grote fraudeurs blijven buiten schot. Daarom bieden wij burgemeester Aboutaleb een boek aan met voorbeelden van bedrijven waar volgens ons het onrechtmatig verkregen, grote geld te halen is. Dat aanpakken is zo veel effectiever en meer lonend dan het pesten van mensen met een laag inkomen en uitkeringsgerechtigden.’

Tijdens een zeer druk bezochte bijeenkomst van vakbond FNV op 19 juni in het Rotterdamse Hillesluis liepen de gemoederen hoog op. Buurtbewoners zijn boos over het inzetten van SyRI in hun wijken. De komende weken gaan zij, verenigd in de FNV, actievoeren om de inzet van SyRI een halt toe te roepen. Van der Pligt: ‘We beginnen met het aanbieden van het boek aan de burgemeester. Daarna zullen er meer acties gaan volgen. Net zo lang totdat de rechter eind oktober hopelijk besluit SyRI een halt toe te roepen.’

Vorig jaar startte FNV met een coalitie van maatschappelijke organisaties en personen, waaronder stichting Privacy First en de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten een rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden tegen het in 2018 geïntroduceerde systeem SyRI. Volgens de vakbond is SyRI een fundamentele bedreiging voor de rechtsstaat en een grote inbreuk op de privacy van burgers