Gemeenten moeten wet niet langer ontduiken

Minister De Jonge: grijp in!

Door Redactie 25 juni 2019

Werknemers in de thuiszorg gaan er de laatste jaren alleen maar op achteruit. Gemeenten kopen zorg in tegen de laagste prijs waardoor de arbeidsvoorwaarden alleen maar slechter worden. Omdat deze situatie niet meer houdbaar is, heeft FNV Zorg & Welzijn een brief gestuurd aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Oudere meneer krijgt hulp

Veel is slechter sinds Wmo

In 2015 werd de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ingevoerd. Sindsdien hebben huishoudelijke hulpen te maken met salarisverlagingen, onzekere contracten en minder contracturen. Meer dan 50.000 werknemers in de verpleeghuiszorg en thuiszorg verloren hun baan. Doordat de prijs voor zorg belangrijker werd dan de zorg zelf, werden de arbeidsomstandigheden voor mensen in de zorg stukken slechter.

Hoeveel uur zorg krijgt cliënt?

Ook is er onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden van de huishoudelijke hulp:

• Waar heb je als cliënt recht op?
  • Op hoeveel uren zorg heb je recht?
  • Wat valt wel en niet onder de taken van de huishoudelijke hulp?

Cliënten hebben het recht om te weten hoeveel uur zorg zij krijgen en wat zij aan zorg kunnen verwachten.

Minister moet gemeenten aanpakken

Daarom hebben we nu een brief aan de minister gestuurd: de race naar beneden moet stoppen en we willen duidelijk over welke taken de gemeente moet uitvoeren. De minister moet de gemeenten aanspreken en zorgen dat zij de wet respecteren. Maar op dit moment zien wij dat dat niet gebeurt.