Overname kinderopvangorganisaties door private equity investeerders

Wat betekent dat voor jou en de kinderen?

Door Redactie 27 mei 2019

In de kinderopvangbranche zijn private equity investeerders actief. Deze investeerders nemen kinderopvangorganisaties over. De opvang wordt dan onderdeel van een grotere organisatie. Is dat goed of slecht voor jou als medewerker? En wat zijn de gevolgen voor de kinderen?

Private equity debat

In de Tweede Kamer was onlangs een debat over de private equity investeerders in de kinderopvang. Bij dit gesprek waren onder andere wetenschappers, werkgevers en private equity organisaties aanwezig. Wij luisterden mee, omdat dit onderwerp belangrijk is voor jou, de kinderen en hun ouders.

Opvallende punten uit het debat

Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van een kinderopvang beter wordt als er ge├»nvesteerd wordt in de werknemers. En als er meer vaste contracten zijn. Kinderopvangorganisaties die niet op winst uit zijn doen dit vaak goed.

Er waren ook organisaties aanwezig die wel winst willen maken, zoals Kidsfoundation. Zij gaven aan dat ze wel degelijk investeren in werknemers en in professionalisering van de organisatie. Toch blijkt dat ze over het algemeen minder doen voor hun werknemers. En ze scoren ook lager dan gemiddeld op pedagogische kwaliteit.

We houden de ontwikkelingen in de gaten

Wij vinden dat kinderopvang een publieke taak moet zijn. Goede voorzieningen zijn ook goed voor de ontwikkeling van een jong kind. Dat is al eerder gebleken uit wetenschappelijk onderzoek. We houden de ontwikkelingen rondom de private equity investeerders verder voor je in de gaten.