Onacceptabel loonbod cao ziekenhuizen

Werkgevers gaan niet in op eisen vakbonden

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 21 mei 2019

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) hebben de vakbonden in de zorg een onacceptabel laag bod gedaan voor een nieuwe cao ziekenhuizen. Ondanks maandenlange onderhandelingen komt de werkgever nauwelijks tegemoet aan een goed loonbod voor 200 duizend ziekenhuismedewerkers.

ziekenhuis

Op het gebied van loon willen de ziekenhuiswerkgevers niet verder gaan dan een loonsverhoging van gemiddeld 2,5% per jaar voor een tweejarige cao. Terwijl de cao al op 31 maart afliep. Ook willen ze geen goede afspraken maken over ontwikkeling en beschikbaarheid.

FNV Zorg & Welzijn wil een goede cao die waardering uitspreekt met onder andere een salarisverhoging van 5% voor de 200.000 ziekenhuismedewerkers. Tevens wil de vakbond dat medewerkers een extra toeslag op hun loon ontvangen wanneer er een beroep wordt gedaan op extra inspanning op korte termijn van medewerkers.

Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘De werkgevers staan volledig los van de werkelijkheid. Zij verliezen de gezamenlijke zorg voor het aantrekkelijk maken en houden van het werk volledig uit het oog. Zeker in tijden van tekorten op de arbeidsmarkt in de zorg is het belangrijk om medewerkers en toekomstige medewerkers een perspectief te bieden. Dat komt met dit lage bod steeds verder uit zicht.’

Afspraken beschikbaarheid en ontwikkeling onvoldoende

Ook wil de vakbond wil goede afspraken over arbeids- en rusttijden en over instroom en behoud van medewerkers. Merlijn: ‘Het altijd maar beschikbaar zijn moet aan banden worden gelegd. Met meer rekening voor persoonlijke omstandigheden van werknemers in de roosters. Langer werken is één ding, maar het is van groot belang dat dit op een gezonde en plezierige manier gebeurt. De afspraken die de NVZ hierover wil maken, zijn absoluut onvoldoende.’

Ook een forse investering op opleiden, ontwikkelen en begeleiding van ziekenhuismedewerkers is nodig. Niet alleen voor de huidige werknemers, maar ook in het opleiden van nieuwe medewerkers.

Actiebereidheid

Merlijn: 'De bal ligt nu bij de NVZ. Wij verwachten dat zij op 3 juni alsnog akkoord gaan met onze cao-inzet. Indien zij dit niet doen, dan wordt diezelfde middag nog actieberaad gevoerd met onze actieve vakbondsleden en actievormen besproken.'

De FNV blijft te allen tijde bereid om een goede cao overeen te komen.