Geen verplichte griepprik voor zorgpersoneel

Door Redactie 13 mei 2019

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS) had een proefballonnetje opgelaten: een verplichte griepprik voor zorgpersoneel. FNV Zorg & Welzijn liet weten deze verplichting niet te ondersteunen. Het ministerie gaat nu onderzoek doen naar de wenselijkheid van zo’n verplichting. Volkomen overbodig onderzoek, vinden wij. Want in 2014 is soortgelijk onderzoek allang gedaan. Met als conclusie dat een griepprik niet verplicht mag worden.

Vaccinatie

Inhoud nieuw onderzoek

In opdracht van het ministerie van VWS wordt een studie uitgevoerd naar of het wenselijk en mogelijk is om griepvaccinatie onder (nieuw) zorgpersoneel door de werkgever te verplichten. Met het onderzoek worden de belangen van werkgevers, zorgpersoneel en ouderen/patiënten in kaart gebracht. Zo kan het ministerie van VWS een goed geïnformeerde beslissing nemen.

Herhaling van zetten

FNV Zorg & Welzijn begrijpt niet zo goed waarom hier weer onderzoek naar moet worden gedaan. In 2014 heeft de gezondheidsraad hier al onderzoek naar gedaan.

Lees het onderzoek

In een reactie op dit onderzoek heeft toenmalig minister Asscher in 2015 al laten weten vaccinaties niet verplicht te maken. Hij had daarbij verschillende redenen:

• Werknemers hebben recht op vrije keuze
  • Verplichte vaccinaties passen niet binnen het arbobeleid van doelvoorschriften en het beleid vanuit Volksgezondheid
  • Weigering van vaccinatie kan en mag geen negatieve rechtspositionele consequenties hebben voor werknemers, zelfs als zijn er (ernstige) risico’s voor derden.

FNV Zorg & Welzijn kon en kan zich nog steeds zich volledig vinden in de reactie van Asscher. Dit standpunt zullen we ook naar voren brengen in het nieuwe onderzoek waar we ook betrokken bij zijn.