Vakbonden sturen ultimatum naar minister Hugo de Jonge

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 25 april 2019

Op 18 april hebben vakbonden FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn een ultimatum gestuurd naar minister Hugo de Jonge van VWS. De vakbonden vinden dat het tijd is dat het kabinet de fouten herstelt, de schade repareert en investeert in de toekomst van de jeugdzorg. Zij willen een sector waarin verantwoord kan worden gewerkt met passende arbeidsvoorwaarden.

Zij eisen een structureel budget van 750 miljoen euro en een eenmalige investering van 200 miljoen euro voor een arbeidsmarktfonds. Dit geld moet direct gestort worden aan werkgevers en werknemers. Gaat de minister niet voor 1 juni 2019 akkoord met de eisen van de jeugdzorgwerkers, dan volgen er acties.

Er moet nú geld bij!

Vakbonden en jeugdzorgwerkers voeren al tijden actie tegen de kaalslag in de jeugdzorg. Maaike van der Aar, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘We bonzen al ruim 2 jaar op de deur bij minister De Jonge en hebben flink actie gevoerd. Inmiddels loopt de situatie in de jeugdzorg uit de hand. Jeugdzorgwerkers en kinderen lopen vast; de wachtlijsten blijven groeien, kinderen moeten maanden op hulp wachten en de sector loopt leeg omdat professionals omvallen of de sector verlaten. Het gisteren gepubliceerde onderzoek van de Rijksoverheid laat zien wat vakbonden en jeugdzorgwerkers al die tijd al roepen: er moet nú geld bij. Het is jammer dat de minister nu pas écht in actie komt.’

Geoormerkt geld voor jeugdzorg

De vakbonden eisen in het ultimatum een structurele investering van 750 miljoen euro. Dat bestaat uit het terugdraaien van de bezuiniging van 450 miljoen euro op jeugdzorg en 300 miljoen euro voor de toename van de vraag naar jeugdzorg. Hoewel FNV en CNV via de media vernamen dat minister Hugo de Jonge meer geld beschikbaar wil stellen, hoeveel is nog niet bekend, stellen de vakbonden in hun ultimatum wel eisen aan dit geld; het moet geoormerkt geld zijn én alleen bestemd voor jeugdzorg.

Van der Aar: ‘Het grootste horrorscenario is nu dat er een eenmalige uitkering komt die op de rekening van gemeentes terecht komt. Buiten dat dit niet voldoende is, is er een groot risico dat het geld zal verdwijnen in de tekorten van de gemeenten. Daar is de jeugdzorg niet mee geholpen. Wij pleiten dus voor een geoormerkt bedrag van 750 miljoen euro.’

Behoud jeugdzorgwerkers van groot belang

Het stagneren van de cao-onderhandeling voor de arbeidsvoorwaarden van 30.000 jeugdzorgwerkers is volgens FNV en CNV de meest recente bedreiging voor de sector. Hierdoor komen afspraken over zaken als loonsverhoging, werkdrukmaatregelen en overige maatregelen die kunnen leiden tot behoud van werknemers niet van de grond. Lees ook: Vakbonden eisen aanvalsplan jeugdzorg van werkgevers.

FNV en CNV eisen in het ultimatum een impuls van 200 miljoen euro die ter beschikking wordt gesteld aan werknemers en werkgevers in het arbeidsmarktfonds FCB. Van der Aar: ‘Er is geen ruimte meer voor waardering van werknemers. Werkgevers en vakbonden komen niet toe aan een onderhandeling waarin wij kunnen regelen dat werknemers verantwoord kunnen werken tegen passende arbeidsvoorwaarden. De uitstroom in de sector is groot. Zonder passende maatregelen zal die uitstroom alleen maar toenemen. Er moet dus geld komen voor een goede cao voor 30.000 jeugdzorgwerkers. Wij moeten zorgen dat de zorg goed is geregeld voor de meest kwetsbare kinderen in Nederland, maar dat geldt ook voor de duizenden hulpverleners die dat mogelijk maken.’