Wat vind jij belangrijk voor je nieuwe cao VVT?

Laat het ons weten door de vragenlijst in te vullen

Door Redactie 26 maart 2019

Je bent lid van de FNV en werkt in de Verpleeg- & Verzorgingshuizen & Thuiszorg (VVT)? Dan kun jij meebepalen wat je het belangrijkste vindt voor je nieuwe cao. Vul daarvoor de korte vragenlijst in voor 3 april. Laat ons weten wat jij wilt en wat er beter moet.

We gebruiken de uitkomsten om een voorstellenbrief (inzet) te maken. Deze inzet gaan we in de volgende fase bespreken met je werkgever. De vragenlijst kon worden ingevuld tot 3 april 2019. Het kost je niet veel tijd. En vergeet niet dat het om jouw cao gaat!

Onderwerpen waarvan wij denken dat het anders moet

Jullie doen waardevol werk, cliënten en bewoners hebben recht op goede zorg. Dat wordt steeds moeilijker om te geven, de tijd die je daarvoor hebt wordt steeds korter. Het is hard nodig om de situatie te verbeteren in de VVT-sector. De werkdruk lijkt alleen maar verder te stijgen. De balans tussen werk en privé raakt steeds vaker zoek. Sommige oudere collega’s hebben moeite met het langer moeten doorwerken. De salarissen raken achterop. Dat moet beter en daar gaan we voor in een nieuwe cao!

Het aanbieden van grotere contracten met vaste uren aan werknemers is een belangrijk onderwerp: aan de ene kant horen wij dat werknemers graag meer contracturen willen, maar dat hun werkgevers deze niet willen of kunnen geven. Aan de andere kant horen we van de werkgevers juist dat zij wel grotere dienstverbanden aanbieden, maar dat werknemers dat niet willen. Het tekort aan mensen in de zorg en afnemen van de werkdruk, wordt er zo niet beter op, terwijl uitbreiding een mogelijke oplossing kan zijn.

Daarnaast nog een vraag over de cao-regeling met betrekking tot het verrekenen van plus- en min- uren op halfjaar basis. We verwachten dat hier ook weer een discussie over gaat komen aan de cao- tafel, dus horen graag wat jullie ervan vinden.

Hoe kom je tot een nieuwe cao?

De uitkomsten van de vragenlijst verwerken we tot een inzet. Deze inzet is de basis voor de voorstellenbrief die we aan je werkgever sturen. Je werkgever maakt ook een voorstellenbrief. We bespreken alle punten uit de voorstellenbrief tijdens de cao-onderhandelingen. De onderhandelingen kunnen lang duren als we het niet eens kunnen worden. We houden je daarvan op de hoogte. Maar eerst is het belangrijk dat jij ons laat weten wat jij belangrijk vindt.

Contactpersonen op de werkvloer gezocht

Wil jij onze ogen en oren zijn bij jou in de organisatie? En in de gaten houden of de afspraken in je cao wel worden nagekomen? Vul dan je gegevens in bij de laatste vraag. Wij hopen dat jij je ook aanmeldt als contactpersoon.

Is je collega nog geen lid?

Alleen samen kunnen wij het verschil maken. Hoe meer leden in je organisatie, hoe sterker we staan. Vraag je collega's of ze lid willen worden! Verwijs ze naar fnv.nl/lidworden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.