Manifest: zorgen over jeugdzorg

Steeds meer vacatures, ziekte en administratieve druk

Door Redactie 13 maart 2019

Wij maken ons zorgen over de jeugdzorg. Want het ziekteverzuim is hoog en steeds meer mensen stoppen ermee. Als jeugdzorger ben je ook veel tijd kwijt aan administratie. Dit is allemaal niet goed voor ons werk. Samen met andere bonden en Jeugdzorg Nederland heeft FNV Zorg & Welzijn daarom deze week een manifest aangeboden aan de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Ongelukkig kind

Onderzoek ministerie, UWV en ons

Dit manifest komt voort uit de forse conclusies uit de arbeidsmarktverkenning van de afdeling Jeugd binnen het ministerie van VWS. We hebben ook de cijfers van het UWV meegenomen. Daaruit blijkt dat het aantal vacatures in de zorg oploopt naar 140.000. Verder hebben we gekeken naar de cijfers uit onze eigen barometer van FNV Zorg & Welzijn

Samen met werkgevers jeugdzorg

FNV leden hebben eerder manifesten aangeboden rondom de nijpende situatie in de jeugdzorg. Uniek aan dit manifest is, dat wij samen optrekken met werkgevers naar de landelijke politiek.

2 dingen springen eruit

Wij hebben het manifest met overtuiging getekend. 2 dingen springen eruit:

1. Alle geld en middelen die het ministerie beschikbaar stelt, moet terechtkomen op de plek waarvoor het is bedoeld. Het kan dus niet zo zijn dat geld voor de cao terechtkomt in de algemene middelen van de gemeente. Wij hebben de leden van de vaste Kamercommissie opgeroepen om deze stelling met ons uit te dragen naar de minister.
  2. De administratieve druk zorgt ervoor dat je als professional in de jeugdzorg je werk minder leuk gaat vinden en zelfs weggaat. Het ministerie heeft sinds begin 2019 zogeheten schrapsessies georganiseerd. Deze gaan voor ons niet snel genoeg. Wij hebben daarom met minister Hugo de Jonge een landelijke schrapsessie afgesproken.

Dat wil zeggen dat er op 1 dag in 42 samenwerkingsregio's tegelijkertijd een schrapsessie komt. Daarop volgen 1 of 2 follow-ups. Wij hebben de leden van de vaste Kamercommissie opgeroepen ons te steunen om dit nog voor de zomer concreet te maken. De FNV zal in de organisatie van de sessies zijn steentje bijdragen.