Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Onrust bij zorgorganisatie Evean leidt tot eerste acties

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 5 februari 2019

‘Er heerst grote onrust onder het personeel bij zorgorganisatie Evean’, zegt Maureen van der Pligt van FNV Zorg en Welzijn. Personeelstekort, slechte nieuwe roosters en het niet nakomen van afspraken door directie zorgen dat werknemers op twee locaties dinsdag actie gaan voeren.

In het Twiskehuis van 11 tot 11.30 uur en in het Rosariumhorst van 13.00 uur tot 13.30 uur vroegen  werknemers dinsdag aandacht voor hun problemen door flyers aan cliënten uit te delen. De zorgmedewerkers eisen een gesprek met de directie op korte termijn, naleving van gemaakte afspraken in de cao en in het convenant tussen Evian, de ondernemingsraad en FNV.

Van der Pligt: ‘De werkdruk moet worden verlaagd en er moeten betere roosters komen voor een goede privé / werkbalans. Ook moeten afspraken over achterwacht en evaluaties worden nagekomen. Het is belangrijk dat de sector aantrekkelijk blijft voor huidig en nieuw personeel, zeker gezien de personeelstekorten.’

Uit onderzoek blijkt dat als de zorgsector niks verandert een tekort van 100.000 à 125.000 medewerkers dreigt. Onderzoeksbureau Berenschot constateerde onlangs dat ‘sprake is van een veelvoud aan factoren waardoor medewerkers het plezier in het werk verliezen en een deel van hen de sector verlaat. Werkgevers lijken niet te weten hoe ze met dit probleem moeten omgaan en hoe ze deze negatieve spiraal kunnen ombuigen’.

Van der Pligt: ‘Evean streeft ernaar om de beste werkgever van Nederland te worden. Een mooi streven, maar je zou zeggen dat aandacht voor het personeel dan prioriteit heeft, helaas niks is minder waar. Dinsdag zijn nog clientvriendelijke acties, maar als de directie niet thuis geeft, dan zijn de werknemers bereid het werk neer te leggen.’