FNV opent meldpunt onveilige werkomgeving voor medewerkers asielzoekerscentra

portret José Kager
Door José Kager 05 februari 2019

Vakbond FNV heeft vandaag een meldpunt geopend voor medewerkers van asielzoekerscentra. De aanleiding hiervoor zijn signalen die de vakbond ontving van leden die werken bij het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) over hun veiligheid tijdens het werk.

De opvanglocaties van de ‘overlast gevende’ asielzoekers, de onlangs opgerichte EBTL-locaties, zijn volgens een rapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid onvoldoende uitgerust om de opvang en begeleiding van deze specifieke doelgroep op een veilige manier uit te voeren. FNV wil dat het COA snel actie onderneemt om de werkomstandigheden te verbeteren op de EBTL-locaties. Daarnaast wil de vakbond  inventariseren hoe veilig de werkomstandigheden zijn van de medewerkers van ├ílle COA-opvanglocaties, niet alleen de EBTL-locaties.

Debbie van Leiden, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Het rapport van de inspectie laat duidelijk zien dat werknemers niet genoeg mogelijkheden krijgen om veilig hun werk te doen. Dat is heel verontrustend. Wij vinden dat alle werknemers recht hebben op een veilige werkomgeving, ongeacht de doelgroep waar zij mee werken. Geweld en intimidatie mag nooit gewoon worden gevonden.’

FNV ontving de afgelopen maanden tal van signalen dat ook op de reguliere COA-opvanglocaties medewerkers te maken hebben met onveilige werksituaties. De vakbond wil weten welke onveilige situaties zich voordoen, maar ook wat medewerkers nodig hebben van hun werkgever om goed en veilig hun werk te kunnen doen.

Meldpunt veilig werken in asielzoekerscentra