Medewerkers zorginstelling De Trans eisen beterschap van directie

portret Ron Sinnige
Door Ron Sinnige 31 augustus 2018

‘Zieke collega’s staan gewoon ingeroosterd’, ‘Meer werk, minder mensen’, ‘In 6 maanden ben ik ingezet op 24 groepen’, ‘Ziekte of een vrije dag van een collega, moeten we zelf maar oplossen’, dit zijn slechts enkele quotes van medewerkers van Stichting De Trans. Deze quotes geven helder aan dat er veel mis is bij deze zorginstelling.

De medewerkers zijn het spuugzat en eisen samen met FNV Zorg & Welzijn snel beterschap van hun directie. Stichting De Trans is een Drentse zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een Autisme Spectrum Stoornis. Het is onderdeel van zorginstelling Espria.

Veel mis bij De Trans

Camara van der Spoel van FNV Zorg & Welzijn zegt over de problemen: ‘Er is veel mis bij De Trans. Financiële misplanning, verkeerde inzet van personeel, verkapte bezuinigingen die verkeerd uitpakken. De werkdruk is immens. De medewerkers hebben er genoeg van. Niet alleen voor zichzelf, maar misschien nog wel meer voor hun cliënten, waar zij elke dag met hart en ziel voor klaarstaan.’

Om de problemen het hoofd te kunnen bieden, heeft de directie in de zomer een, naar hun zeggen, verbeteringsplan aangekondigd. ‘Eerder een compleet afbraakplan’, aldus Van der Spoel: ‘Ze gaan precies de verkeerde kant op. Zo hebben zij een vacaturestop ingesteld, zetten zij medewerkers tegen hun zin in op andere locaties, tijdelijke contracten worden niet verlengd en zo hebben zij meer plannen die de medewerkers en cliënten niet ten goede gaan komen. En zeker de huidige problemen niet gaan oplossen.’

Eisen

Op donderdag 30 augustus zijn ruim 70 medewerkers (leden en niet FNV-leden) van De Trans bij elkaar gekomen. Tijdens deze bijeenkomst hebben zij hun verbeterpunten geformuleerd, die haaks staan op de plannen van de directie. Enkele van de verbeterpunten die de leden eisen zijn:

• het opheffen van de vacaturestop
  • het omzetten van tijdelijke naar vaste contracten naar
  • de mogelijkheid om meer uren te werken
  • betere beloning voor de assistent-begeleiders
  • een eenduidig personeelsbeleid
  • gezondere werkroosters
  • garanties dat personeelsleden veilig kunnen werken
  • correcte naleving van de geldende cao.

‘Op korte termijn gaan we de verbeterpunten van de medewerkers aanbieden aan de directie. Ze kunnen en mogen hun eigen personeel en hulpbehoevende cliënten niet zo in de kou laten staan’, sluit Van der Spoel af.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.