Onderhandelingsresultaat bereikt cao Uitvaartbranche

Top 3 cao-onderwerpen: loon, RVU en werkdruk

Door Redactie 22 april 2024

Goed nieuws! Maandag 15 april jl. is er tussen vakbonden en werkgeversorganisaties een onderhandelingsresultaat bereikt voor de cao Uitvaartbranche. De looptijd van de nieuwe cao is van 1 maart 2024 tot en met 31 december 2025 (22 maanden). Het resultaat wordt voorgelegd aan de leden.

onderhandelingsresultaat bereikt

Hoofdlijnen onderhandelingsresultaat

Loon

Gedurende de looptijd van de cao zullen de feitelijke salarissen in de cao als volgt worden verhoogd:

Per 1 mei 2024 +7% Voor buitenschaligen* is dat 6%
Per 1 januari 2025 +3% Voor buitenschaligen* is dat 2%
Per 1 juli 2025 +1% Ook 1%
Totaal +11% +9%

* Let op: een buitenschalige is een werknemer die (inclusief eventuele markttoeslag, vakantietoeslag en/of 13e maand) op de peildatum (september 2024) een hoger jaarinkomen ontvangt dan het maximum van schaal 9 van de cao: € 5.466,- x 12 x 1,08 = € 70.839,36 (bruto, op fulltime basis).

Heb je een functie die valt in functieniveau I t/m III (salarisschaal 1 tot en met 5b)? Dan ontvang je in september 2024 een eenmalige uitkering van 1,17% van jouw bruto jaarsalaris.

Eerder stoppen met werken

De Regeling Vervroegd Uitreden (RVU) wordt uitgebreid van 1 jaar naar 2 jaar voorafgaand aan de AOW-datum.

Werkdruk

Partijen hebben op één onderwerp concrete afspraken kunnen maken: de beschikbaarheidsdiensten. Het maximum aantal beschikbaarheidsdiensten voor parttimers wordt teruggebracht. Voor contracten kleiner dan 0,25 fte wordt dit 25% van het maximum dat nu in de cao staat. Voor contracten tussen de 0,25 fte en de 0,5 fte wordt dit 50% van het maximum dat nu in de cao staat. Verder kan een werkgever zich aanmelden voor een proef met een andere regeling voor de beschikbaarheidsdiensten. De proef kan alleen doorgaan als de vakbonden daar expliciet mee instemmen.

Conclusie

De onderhandelingen tussen cao-partijen verliepen moeizaam. FNV heeft zich, gelet op deze situatie, ingezet om afspraken te maken over de top 3 cao-onderwerpen waarmee jullie ons op pad hebben gestuurd, namelijk:

• Loon (hoogste prioriteit). Op loon hebben we een flinke stap kunnen maken om jouw koopkracht zoveel mogelijk overeind te houden. Maar er is geen sprake van een volledige inflatiecorrectie of een leefbaar uurloon van € 16 bruto
  • Minder/eerder kunnen stoppen met werken. De RVU-regeling is verbeterd (eerder stoppen met werken), maar het is niet gelukt om een generatiepact af te spreken (minder werken).
  • Aanpakken van de werkdruk. Er wordt een voorzichtige eerste stap gemaakt met het aanpakken van de werkdruk, maar er moet nog veel gebeuren op dit onderwerp (agenda voor de toekomst).

Lees het volledige onderhandelingsresultaat en de bijlagen.