Werkgevers industriële reiniging zitten met lege zakken aan tafel

Door Redactie 8 april 2022

De onderhandelingen over een nieuwe cao Industriële reinigingen lopen niet bepaald soepel. De werkgever heeft niets te bieden.

De APC (automatische prijscompensatie) is een afspraak uit de cao en staat volgens ons, de FNV én het CNV niét ter discussie. Onze juristen bevestigen dit. Daarom gaan wij de werkgevers nu dringend vragen ( in juridische taal: sommeren) om alsnog vanaf maart jl. met terugwerkende kracht die 5,58% extra uit te betalen. Werkgevers krijgen hiervoor 10 dagen de tijd. Mochten ze niet naar ons willen luisteren dan moeten wij dit gaan vorderen, met andere woorden; dan gaan we aan de Rechtbank vragen om de werkgevers te dwingen dit te doen.

De onderhandelingen over de  nieuwe cao in het kort

Werkgever vroeg eind 2021 om uitstel van de cao-onderhandelingen, zodat werkgever wist wat de hoogte van de APC (automatische prijscompensatie) zou zijn van 1 maart 2022. Vervolgens gaf werkgever aan tijdens de cao-onderhandelingen in februari en maart 2022 dat deze APC van 5,58% te hoog was en dat ze over een gewone loonsverhoging wilden praten. De hoogte van deze loonsverhoging is niet genoemd, maar dat deze flink lager zou zijn dan de 5,58% moge duidelijk zijn. Bonden gaven aan dat de APC van 1 maart 2022 een afspraak is uit de cao en niet ter discussie staat. Werkgevers boden vervolgens tijdens de onderhandelingen de APC aan met een looptijd van 3 jr. Deze trok werkgever later van tafel. Dit wordt ook wel achteruit onderhandelen genoemd.

Kortom: de werkgever zit met lege zakken aan tafel.

Personeelstekort

Werkgever beroept zich op bijzondere omstandigheden. Bonden en kaderleden zijn van mening dat daar geen sprake van is. De kosten van het levensonderhoud zijn gestegen en de medewerkers werken elke dag hard en maken vaak vele overuren. Daar mag wat tegenover staan. Veel bedrijven kampen met personeelstekort en 5,58% loonsverhoging, conform de afspraak uit de cao, is dus ook in het belang van de werkgevers. Uiteraard hopen we dat de werkgever en de werkgeversorganisatie door druk van FNV en CNV tot inzicht komen en een procedure bij de rechter niet nodig zal zijn.

Opschorten overleggen

In de tussentijd schorten bonden alle overleggen en vergaderingen met werkgever op, in afwachting van de procedure over de APC (m.u.v. de uitleg van het pensioenfonds Vervoer over de contractkeuze).

Word lid

Geef bij je collega die nog geen lid is aan dat het in deze branche nodig is om een goede positie te hebben tegenover werkgever. Spreek hem/haar aan en maak hem/haar lid. Hoe meer mensen lid zijn, des te steviger we de onderhandelingen kunnen voeren.
Word lid