Solidariteit bij ANWB in tijden van corona

Door Redactie 23 maart 2020

Nadat wij allemaal werden opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken, kwam Nederland tot stilstand. Bij de ANWB komen er veel minder hulpvragen binnen op de alarmcentrale. Werknemers met onzekere contracten dreigen uren en dus inkomen te verliezen. Kaderleden van FNV en CNV in Assen brachten ons op de hoogte van de actie die vervolgens ontstond.

Solidariteit bij ANWB in tijden van corona

Verlofuren inleveren voor je collega's

In Assen waren veel collega's bereid om in deze tijd van sterk verminderde vraag verlofuren op te nemen. Collega’s met een onzeker contract konden op deze manier tóch aan uren en dus inkomen komen. Wij zijn onder de indruk van deze mooie vorm van solidariteit.

Verlofuren inleveren is altijd vrijwillig

We weten dat in Assen is gevraagd of je vrijwillig 1 of 2 dagen verlof wilde inleveren voor je collega met een flexcontract. Het is aan jou om daar wel of niet op in te gaan. Je kunt niet gedwongen worden om verlofuren in te leveren, maar we kunnen ons heel goed voorstellen dat je op de actie in bent gegaan.

Noodpakket maatregelen van het kabinet

Het kabinet heeft een pakket met noodmaatregelen afgekondigd waardoor bedrijven en werknemers geholpen worden. Bedrijven die te maken krijgen met een omzetdaling van meer dan 20% worden gecompenseerd in de loonkosten. Werkgevers kunnen hiermee werknemers met een vast én met een flexibel contract gewoon doorbetalen.

100% betaald blijven worden

Afhankelijk van de hoogte van de omzetdaling krijgen werkgevers een compensatie. Die kan oplopen tot 90%. Afgesproken is dat werknemers 100% betaald blijven worden, vast maar ook flex. Deze regeling geldt voorlopig voor 3 maanden en kan daarna nog eens met 3 maanden worden verlengd. Het is dus niet meer nodig om nog verlofdagen in te leveren.

Ondersteuning Rode Kruis-lijn

We hebben ook gehoord dat ANWB het Rode Kruis ondersteunt door hulpverleners van de alarmcentrale de kans te geven om ook via die weg mensen te helpen tijdens deze crisis. Niet alleen is het goed dat mensen aan het werk blijven, ze worden nu ingezet op een plek waar dat hard nodig is. We ondersteunen dit van harte.

Afspraken met ANWB

De wereld verandert elke dag. We kunnen nog niet zeggen hoe het morgen, overmorgen of volgende week zal zijn. Daarom hebben we met ANWB afgesproken dat we korte lijntjes houden en telefonisch met elkaar overleggen als dat nodig is.