Gerechtshof onderschrijft recht op demonstreren

Actie schoonmakers in gemeentehuis Drechtsteden was wel geoorloofd

Door Redactie 5 juli 2019

De actie van schoonmakers van de gemeente Drechtsteden in 2015 tegen hun dreigend ontslag in het gemeentehuis in Dordrecht was wel gerechtmatigd. Dat oordeelt het Gerechtshof in Den Haag in het hoger beroep dat FNV had aangespannen tegen de eerdere veroordeling van vakbondsbestuurder en actieleider Herrie Hoogenboom.

Recht op demonstreren

Het Hof spreekt hem volledig vrij en zegt dat de Hoogenboom en de schoonmakers het recht hadden om in het gemeentehuis bij de raadsfracties te demonstreren, omdat het besluit de schoonmakers te ontslaan een politieke grondslag had.

Vakbondsactie

Het is met name over dat punt dat Herrie Hoogeboom, bestuurder FNV Schoonmaak, verheugd is. ‘In tegenstelling tot wat alle gemeenteraadfracties dachten, hadden wij alle recht om de fracties op dat moment aan te spreken op het feit dat 50 schoonmakers hun baan zouden verliezen door het besluit dat zij hadden genomen. Het was gewoon een vakbondsactie van mensen die voor hun recht opkomen, met ondersteuning van hun bond. Ik ben blij dat het Hof dat ook zo ziet.’