Callcentermedewerkers eisen hun boodschappenbonus op

Lege boodschappenmandjes voor directeur Teleperformance

Loes Visser
Door Loes Visser 05 juni 2019

Met lege boodschappenmandjes in de hand vroegen medewerkers van Teleperformance 7 juni om hun bonus bij directeur Van Liemt. Een groot deel van de 3400 (oud)medewerkers heeft sinds 2013 recht op de jaarbonus van 75 euro, maar kreeg die niet.

Het extraatje van 75 euro werd in 2013 in de cao opgenomen. Iedereen die een vol kalenderjaar bij een callcenter werkt, heeft volgens de cao recht op deze bonus.

Boodschappenbonus

Eerdere verzoeken om uitbetaling zijn afgepoeierd. Met een petitie en boodschappenactie eisen de callcentermedewerkers vrijdag hun geld. ‘Sommige collega’s hebben wel 375 euro tegoed. Deze boodschappen-bonus kunnen we met ons minimumloon goed gebruiken. We zijn daarom vorige maand een petitie gestart om onze bonus ├ílsnog op te halen,’ legt kaderlid Emil Jacobs uit.

Personeelsfeest

Met name het grote Teleperformance doet weinig om de sectorbrede afspraak na te leven. FNV berekende dat het grootste callcenterbedrijf van Nederland met  klantenservice voor onder meer Bol.com en Vodafone/Ziggo zo bijna 93.000 euro in eigen zak hield. FNV-bestuurder Elly Heemskerk legt uit waarom: ‘Topman Van Liemt gebruikte het bonuspotje onder meer om een personeelsfeest van te betalen. Zo kan hij gul doen, met het geld van zijn personeel.’

Topsalarissen

De top van Teleperformance zorgt beter voor zichzelf, dan voor het personeel dat het werk uitvoert. In 2017 verdeelden de Nederlandse directieleden onder wie Van Liemt 789.750 euro en 526.000 aan ‘leningen’. De internationale CEO van Teleperformance Daniel Julien strijkt volgens het eigen jaarverslag over 2017 bijna vier miljoen euro op (salaris: 2,3 miljoen euro, bonus: 1,3 miljoen euro).

Belastingvoordelen

In de periode dat de werknemersbonus had moeten worden uitgekeerd (2013-2018), vroeg en kreeg Teleperformance uit de Nederlandse staatskas bijna 10 miljoen euro aan subsidies en belastingvoordelen. Teleperformance ontvangt onder meer tussen 1,00 en 0,50 euro subsidie per uur op de laagste lonen (LIV-subsidie).