FNV is eruit met Cargill: lonen stijgen automatisch mee met prijzen

Verder € 100 per maand en 3% erbij voor medewerkers

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 26 juli 2022

De FNV is er toch uitgekomen met voedingsmiddelenproducent Cargill. Onder druk van acties door de medewerkers is het concern akkoord gegaan met een cao van een jaar (per 1 augustus) waarin de salarissen meestijgen met de prijzen in de winkels. Ook krijgen de mensen er €100 bruto per maand en nog eens 3% bij. De leden van de vakbond mogen nu stemmen op dit resultaat.

FNV heeft akkoord met Cargill

Ouderschapsverlof aangevuld

De automatische prijscompensatie gaat tot maximaal 5% per jaar. Verder vult het bedrijf het ouderschapsverlof negen weken lang aan tot 100% en komt er een goede afbouwregeling voor medewerkers die consignatiediensten draaien.

Acties gelukkig niet nodig

Jos Hendriks, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Dit resultaat is echt te danken aan de vastberadenheid van de FNV-leden bij Cargill. Zij hebben gedreigd met acties, maar gelukkig zijn die nu niet nodig.’

Vorige week een ultimatum

De FNV stuurde vorige week een ultimatum aan de Amerikaanse multinational, nadat de onderhandelingen over de cao waren vastgelopen en de werknemers het eindbod van het bedrijf hadden afgeschoten.

Zo’n 600 mensen onder cao

De cao geldt voor zo’n 600 mensen op locaties in Amsterdam, Bergen op Zoom, Deventer, Rotterdam, Sas van Gent en Velddriel. In Nederland werken bij Cargill zo’n 2.300 mensen.