FNV dreigt met acties bij Cargill

'Lonen moeten meestijgen met prijzen in winkels'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 juli 2022

De FNV heeft donderdag een ultimatum gestuurd aan Cargill. Daarin eist de bond dat het voedingsmiddelenbedrijf akkoord gaat met een eenjarige cao voor de werknemers (van 1 augustus 2022 tot en met 31 juli volgend jaar), dat zij er €100 bruto per maand bij krijgen en dat hun salarissen automatisch meestijgen met de prijzen in de winkels. Als de producent dit niet doet voor dinsdag 26 juli 14.00 uur volgen er acties.

FNV stuurt Cargill ultimatum

Nurettin Altundal, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Die automatische prijscompensatie is onze belangrijkste eis, maar zeker niet onze enige eis. Wij willen ook dat de medewerkers minimaal €14 per uur verdienen, dat het bedrijf het ouderschapsverlof aanvult tot 100% en dat er goede afspraken komen zodat oudere werknemers gezond hun pensioen kunnen halen. Denk aan een regeling waarmee zij vanaf hun 55e minder kunnen gaan werken.’

Werknemers zeer ontevreden

De huidige cao loopt af op 1 augustus. Het overleg voor een nieuw cao is na vier rondes begin juli vastgelopen. Tijdens ledenvergaderingen hebben de werknemers laten weten dat ze zeer ontevreden zijn met het bod van hun werkgever.

Zo’n 600 mensen onder cao

In Nederland werken bij Cargill zo’n 2.300 mensen, op locaties in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Bergen op Zoom en Sas van Gent. Van hen vallen er 600 onder de bedrijfs-cao. Het Amerikaanse familiebedrijf heeft wereldwijd circa 115.000 werknemers.