Staking uitgebroken in Zaanse fabriek van Britse multinational Tate & Lyle

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 9 juni 2022

In Koog aan de Zaan hebben de 240 werknemers van een fabriek van de Britse multinational Tate & Lyle het werk volledig platgelegd. Na het verlopen van het ultimatum aan de directie woensdagmiddag 8 juni is het productieproces binnen 1 dag gecontroleerd en volledig stilgelegd. Jos Hendriks, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘De stakingsbereidheid onder de werknemers is hoog, hier wordt niets meer geproduceerd nu.’

De Britse multinational Tate & Lyle verwerkt maïs tot zetmeel, gluten, glucose en basis voor zoetstof. De belangrijkste eis van de 150 FNV-leden is een loonsverhoging van 100 euro bruto per maand. Daarnaast eisen ze dat in de cao een algemene prijscompensatie regeling (APC) wordt opgenomen. Hendriks: ‘Zo blijft het loon bij inflatie automatisch op peil. En iedereen weet dat dit nu hard nodig is. De prijzen van benzine, voedsel en energie rijzen de pan uit.’

Staking uitgeroepen onbepaalde tijd

Het ultimatum verliep woensdag 8 juni om 14.00. Direct daarna zijn werknemers in de verschillende ploegendiensten begonnen met afbouwen van de totale productie. De staking is uitgeroepen voor onbepaalde tijd. Hendriks: ‘Het mag duidelijk zijn dat hier niets meer wordt geproduceerd, totdat de werkgever aan de eisen tegemoet komt.’