Staking bij Heineken vrijdag

Bierbrouwer wil geen betere afspraken maken voor cao

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 11 januari 2022

De boodschap van de werknemers aan Heineken was kraakhelder: kom snel met een beter bod voor een nieuwe cao, anders gaan wij staken. Daar heeft het bedrijf niets mee gedaan. Dus legt het personeel het werk neer.

FNV: werknemers staken bij Heineken

‘En dat is heel jammer', zegt Niels Suijker, bestuurder van FNV Voedingsindustrie. 'De mensen zijn er klaar mee. Zij hebben het bedrijf de kans gegeven om met betere voorstellen te komen. Nu moeten wij helaas grijpen naar ons zwaarste actiemiddel: stakingen.’

Ongelijkheid tussen werknemers

De bierbrouwerij liet dinsdag het ultimatum verlopen dat het had gekregen van de FNV. Daarin eiste de vakbond voor de cao Heineken Supply, waar de 1.250 mensen bij de brouwerijen en de frisdrankleverancier onder vallen, dat het bedrijf afziet van bevriezen van de loonschalen. Dit zorgt namelijk voor blijvende ongelijkheid tussen werknemers.

Mensen houden minder over

Ook moet er meer loon bij. Heineken wil niet verder gaan dan 1,5% dit jaar en 2% volgend jaar. Suijker: ‘Dat is veel te weinig en blijft onder het inflatieniveau, wat betekent dat mensen straks een stuk minder overhouden voor boodschappen of de energierekening.’

Vaste banen voor uitzendkrachten

Verder moet er volgens de FNV een goede regeling komen voor eerder stoppen met werken, een hogere reiskostenvergoeding en meer vaste banen voor uitzendkrachten.

Informatie over de staking

Wat? De werknemers van bierbrouwerij Heineken en frisdrankleverancier Vrumona gaan staken.
Waarom? Het bedrijf wil geen goede cao voor hen afspreken en heeft een ultimatum van de FNV laten verlopen.
Waar? Bij de brouwerijen (Rietveldenweg 2, Den Bosch en Burgemeester Smeetsweg 1, Zoeterwoude) en Vrumona (Vrumonaweg 2, Bunnik).
Wanneer? Woensdag 12 januari beginnen de acties van 14.00 tot 16.00 uur met bijeenkomsten voor de stakers voor de deur van de drie locaties. Vrijdag 14 januari gaat de eerste dienst staken om 7.00 uur, gevolgd door die van 15.00 uur en 23.00 uur.
Voor de pers: je bent van harte uitgenodigd bij onze actiebijeenkomsten op woensdagmiddag.