FNV schort staking Heineken op

Maandag eerst weer praten over nieuwe cao

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 16 januari 2022

De FNV heeft de aangekondigde staking bij Heineken opgeschort tot dinsdag 18 januari 15.00 uur. De vakbond gaat in op een uitnodiging van het bierconcern om het overleg te hervatten over de nieuwe cao voor de 1.250 mensen die werken in de brouwerijen (Den Bosch, Zoeterwoude, Wijlre) en bij frisdrankproducent Vrumona (Bunnik).

FNV schort staking bij Heineken op

‘Onder druk van onze acties heeft Heineken zijn slechte eindbod gelukkig ingetrokken en gevraagd of wij verder met hen willen praten', zegt Niels Suijker, bestuurder FNV Voedingsindustrie. 'Dat is een goede eerste stap. Wij zien voldoende aanleiding om weer met de directie in gesprek te gaan en hen de kans te geven om er met ons uit te komen. Dus maandag gaan we aan het einde van de middag weer met elkaar om tafel.'

Met 24 uur opgeschoven

De vakbond kondigde vrijdag tijdens de eerste staking in ruim 25 jaar al aan dat de werknemers maandag om 15.00 uur opnieuw het werk zouden neerleggen, tot en met donderdag 15.00 uur. Deze acties zijn nu met 24 uur opgeschoven.

Hopen op acceptabele uitkomst

Suijker: ‘Wij hopen dat onze gesprekken morgen tot een acceptabele uitkomst leiden voor de werknemers. Dan gaat de staking uiteraard niet meer door. Maar als het overleg onverhoopt niet genoeg oplevert, dan gaan we dinsdag alsnog staken.’