Koffiebedrijf Selecta legt thuiswerkadvies naast zich neer

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 12 november 2021

Terwijl de overheid adviseert dat medewerkers de helft van hun tijd thuiswerken, roept koffiebedrijf Selecta uit Dordrecht zijn medewerkers op om ‘het goede voorbeeld te geven’ en 100% op kantoor zijn. Dat getuigt wat FNV betreft van een gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. Selecta's slogan is 'Jouw werkplek, onze zorg!' Voor het eigen personeel lijkt de slogan 'Jouw werkplek, mij een zorg' meer op zijn plaats te zijn.

Selecta stuurt blog aan medewerkers; 'maximaal op kantoor'

In zijn blog van 3 november jl. schrijft de nieuwe verantwoordelijke voor de BeNeLux REGION binnen Selecta o.a. het volgende aan de medewerkers:

‘Ik weet dat de Nederlandse regering enkele verstrengde maatregelen heeft genomen op 2/11/2021 en dat er wordt gevraagd 50% van op kantoor te werken en 50% vanuit thuis, maar aangezien we afhankelijk zijn van de activiteiten die onze klanten ontwikkelen OUT of HOME , ben ik van mening dat wij het GOEDE voorbeeld moeten geven als bedrijf. Daarom verwacht ik iedereen maximaal op kantoor vanaf volgende maandag 8 november 2021, zonder enige uitzondering. Het kan absoluut niet dat medewerkers 100% vanuit een thuissituatie werken.’

FNV zoekt contact met Selecta

FNV heeft Selecta op 9 november jl. aangeschreven. FNV vindt het onbegrijpelijk en onverantwoord dat Selecta meent te kunnen spreken van het geven van het GOEDE voorbeeld, door in te zetten op maximale aanwezigheid op kantoor, zonder enige uitzondering. Selecta gaat hiermee volledig voorbij aan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid als bedrijf in deze coronatijd. En ook aan evt. zorgen van medewerkers over hun gezondheid.

FNV heeft een dringend beroep gedaan op Selecta om dit beleid te heroverwegen en de adviezen van de overheid te respecteren. Ook heeft FNV gevraagd dat Selecta een nieuwe mededeling stuurt aan de medewerkers met daarin aangepast beleid t.a.v. het thuiswerkadvies.

Reactie van Selecta

Selecta heeft gereageerd op FNV. Het bedrijf stelt: ‘Onze mensen zijn ons grootste goed en dat verzorgen we ten volle.’ Selecta meent het 100% maatschappelijk verantwoord omgaat met zijn mensen. Het bedrijf wijst erop dat het gratis mondkapjes en alcoholgel verstrekt. Bovendien zou het pand groot genoeg zijn voor alle medewerkers en is 1,5 meter afstand houden geen probleem. Selecta meent het overheidsadvies naast zich neer te kunnen leggen omdat het slechts een advies is en geen wettelijke verplichting.

Selecta zegt verder: ‘Werknemers die zich niet gelukkig voelen met deze situatie, kunnen zich steeds melden bij hun overste om te vragen om van thuis uit te werken en dat zal dan ook worden toegestaan als het mogelijk is in combinatie met de taken van de desbetreffende persoon.’ Dit laatste blijkt echter op geen enkele wijze uit de blog die aan medewerkers gestuurd is.

Oproep FNV: medewerkers, vraag Selecta om thuis te werken!

Naar verwachting roept de regering op vrijdagavond 12 november weer op tot maximaal thuiswerken. Selecta stelt dat het openstaat voor thuiswerken als iemand daarom verzoekt. FNV is benieuwd of dat daadwerkelijk zo is? FNV raadt medewerkers aan om dit verzoek concreet te doen bij de werkgever. Als blijkt dat Selecta hier in de praktijk géén gehoor aan geeft, dan hoort FNV dit graag van leden.