FNV steunt Unite bij strijd tegen 'Fire and rehire'-plannen van JDE UK

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 25 mei 2021

De Engelse vakbond Unite voert al weken actie bij de JDE-koffiefabriek in Banbury in het Verenigd Koninkrijk. JDE wil bijna 300 werknemers ontslaan en vervolgens weer terug in dienst nemen tegen lagere lonen en verslechterde arbeidsvoorwaarden. FNV betuigt, net als de IUF, steun aan deze vakbondsstrijd van Unite.

'Fire and rehire'-tactiek JDE

Voor een individuele werknemer kunnen de plannen van JDE inhouden dat zijn of haar jaarlijkse salaris tot € 14.000,- lager kan uitvallen. JDE wilde deze plannen al in 2020 tot uitvoer brengen. Dit stuitte op veel protesten van de vakbond Unite. Op dat moment lukte het Unite om deze onzalige plannen van tafel te krijgen, maar JDE weigerde om echte onderhandelingen aan te gaan met Unite. JDE heeft begin 2021 de plannen opnieuw aangekondigd.

Unite voert actie tegen JDE UK

Unite vindt de plannen van JDE immoreel. 96% van de leden van Unite heeft gestemd vóór collectieve acties. Op 1 mei 2021, de dag van de arbeid, vond er een grote demonstratie plaats bij de koffiefabriek in Banbury. De demonstratie kreeg brede publieke steun van de lokale gemeenschap. Ook heeft er een aantal stakingsdagen plaatsgevonden. JDE heeft op 2 juni medewerkers formeel ontslag aangezegd. Unite blijft onverminderd actie voeren om de plannen van tafel te krijgen.

FNV steunt Unite

FNV steunt Unite en heeft het management van JDE opgeroepen om de plannen in te trekken en in gesprek te gaan met Unite.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.