Medewerkers Cargill leggen vier fabrieken plat

Ultimatum voor onder andere 5% meer loon afgelopen

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 18 januari 2021

Werknemers van vier fabrieken van voedingsmiddelenbedrijf Cargill hebben de productie stilgelegd. Dit gebeurde nadat maandag om 12.00 uur het ultimatum aan de directie van het Amerikaanse familiebedrijf afliep.

FNV legt vier fabrieken Cargill plat

De werkgevers hebben niet voldaan aan de eisen van de FNV en de medewerkers. Zij willen onder andere 5% meer loon. Jos Hendriks, FNV-bestuurder Voedingsindustrie: ‘We zijn begonnen met het gecontroleerd stilleggen van het productieproces, dat duurt uren.’

Misbruik van de coronapandemie

Het internationaal opererende bedrijf maakt misbruik van de coronapandemie en claimt dat er daardoor geen financiƫle ruimte is. Terwijl het bedrijf over boekjaar 2019/2020 een van de hoogste winsten ooit binnenhaalde: 3,5 miljard dollar. De familie ontvangt daarvan een derde: 1,13 miljard dollar.

Loonbod bedrijf volstrekt onvoldoende

Tegelijk biedt het bedrijf de ongeveer 600 werknemers die vallen onder de cao Cargill BV een loonsverhoging van 3,5% in een cao met een looptijd van 18 maanden. Dat komt overeen met een gemiddelde stijging van 2,3% per jaar en dat vinden de FNV-leden volstrekt onvoldoende. Daarom hebben de FNV-leden het eindbod van Cargill vorige week afgewezen. Tegelijk hebben de leden gestemd om te gaan staken voor de eisen die zij hebben opgesteld. Ook de CNV-leden doen mee.

Wij eisen 5% erbij

Hendriks: ‘Wij eisen 5% erbij vanaf 1 augustus 2020.’ De FNV wil een cao met een looptijd van 1 jaar; van augustus 2020 tot en met 31 juli 2021. Ook willen de bonden een aanvulling op het inkomen tot 100% bij gebruikmaking van aanvullend geboorte- of adoptieverlof.

Regeling voor eerder stoppen

Hendriks: ‘Ook moet de door partijen overeengekomen regeling om vervroegd te kunnen uittreden op 1 januari 2021 ingaan voor een periode van vijf jaar. Verder willen we dat het sociaal plan, dat op 31 december 2020 afliep, met minimaal drie jaar wordt verlengd.’

Vier fabrieken plat

Sinds 31 juli 2020 is er geen cao. Hendriks: ‘We hebben ons voorstel in juli ingediend. Uiteindelijk hebben we op 18 september het eerste gesprek gevoerd. Er is daarna al een eindbod gedaan door de directie, dat is weggestemd. Direct daarop gaven ze aan opnieuw met een bod te komen dat we uiteindelijk 23 december hebben gekregen. Het was weer volstrekt onvoldoende. De werkgever schijnt haar medewerkers niet serieus te nemen. We zijn er klaar mee. De fabrieken gaan plat.’

Acties voor onbepaalde tijd

De locaties waar maandag het werk wordt neergelegd zijn Amsterdam, Rotterdam, Bergen op Zoom en Sas van Gent. De stakingen zijn in principe voor onbepaalde tijd. Gedurende de acties wordt voortdurend overlegd met de leden over het vervolg.

Wereldwijd 115.000 mensen

Er werken wereldwijd 115.000 mensen voor de familie Cargill. In NL werken 2.300 mensen.

Lees het ultimatum van de FNV